Lucian Cambeșteanu: „Echipa de Știri Digi FM, un adevărat fenomen despre care ar merita scrisă o carte”

cover story Lucian C

Lucian Cambeșteanu este printre primii angajați Digi FM. De 5 ani coordonează echipa de știri a radioului și a reușit să aducă în România ceva nou atunci: știri ample din 30 în 30 de minute, la radio. Timpul a trecut, iar Digi FM a tot urcat în topurile audiențelor, iar acest lucru îi face pe colegii de la Știrile Digi FM și mai responsabili față de informațiile aduse ascultătorilor.

„Echipa s-a sudat atât de bine încât și în pandemie modul de comunicare între colegi și coeziunea au rămas neschimbate”

1. Ești printre primii angajați Digi FM. Cum a arătat evoluția echipei de la Știri în cei 5 ani de existență ai postului? Cum a evoluat postul în ansamblu?

Cred că am fost printre primii 4 angajați Digi FM. Era la final de august 2015 și îmi amintesc că era foarte cald, încă vacanță pentru mulți, și nimeni nu-și imagina că din acel an, din acea toamnă mai exact, aveau să înceapă niște ani complet ,,ieșiți din minți'' - de la Colectiv, alegeri în SUA, Brexit, atentate teroriste în marile capitale europene, alegeri în România, o tensiune continuă în agenda publică vreme de ani buni, schimbări guvernamentale, proteste fără precedent și, ca să fie pus capacul bine, o pandemie în 2020. Vorbim despre 5 ani în care lumea s-a schimbat enorm și sunt exact cei 5 ani în care a emis și emite Digi FM. Ce s-a întâmplat în acești 5 ani a fost cu adevărat știre. Am avut parte cu toții de evenimente de amploare cu impact asupra unui număr mare de oameni, ca să dăm definiția scurtă. 

Ei bine, în acești ani, nu doar lumea s-a schimbat, ci și modul de a face știri radio în România și pot să spun oricând că ceea ce a făcut și face echipa Știrilor Digi FM nu s-a mai făcut în România, la un asemenea nivel. Am avut de lansat un produs original și extrem de ambițios - știri din jumătate în jumătate de oră, egale ca durată, care să acopere cele mai importante evenimente ale momentului și ale orei din țară, străinătate, sport, meteo - o muncă uriașă, cu resurse din abundență, avute la dispoziție 24/7 și libertatea editorială deplină, cu o singură limită - creativitatea noastră. Poate cel mai dificil lucru a fost crearea unor rutine noi care să asigure calitatea noului produs. Cine mai făcuse așa ceva? Au fost încercări, desigur, dar nu de această amploare. Și în câțiva ani ne-a reușit. Echipa de Știri s-a sudat atât de bine, încât inclusiv în vremurile de pandemie și telemuncă, modul de comunicare între colegi și coeziunea lor au rămas neschimbate. Un adevărat fenomen despre care ar merita scrisă o carte. Fiecare a ajuns să facă lucruri pe care nu și le-ar fi imaginat cu 5 ani în urmă, deși mulți dintre noi aveau ani buni de radio în spate. 

Știrile Digi FM ne-au provocat la maximum și sigur nu vom uita experiența. Tocmai asta face din această echipă una greu de oprit! Un lucru de care sunt, de altfel, foarte mândru. Prin urmare, evoluția echipei a fost de la un grup parcă de adolescenți în prima zi de școală, la început, la una dintre cele mai puternice echipe de știri de radio din câte am văzut în 18 ani de media. Despre evoluția radioului nu am calitatea să mă pronunț, însă sentimentul meu este că modul în care s-a ajuns la o comunicare foarte bună între departamente și sprijinul pe care s-a putut baza echipa de Știri din partea colegilor au dus la rezultatele arătate de audiențe: o creștere constantă, organică, pe care nu ți-o poate asigura decât un produs foarte bun. 

2. Ai lucrat și în radio, și în televiziune. Cum ai decis să fii fidel radioului?

E adevărat, în 2002 m-am angajat, la 22 de ani, voice-over la prima televiziune de știri din România, Realitatea TV, unde am și prins primul eveniment masiv, istoric, războiul din Irak, apoi am plecat în Radio Info Pro, noua rețea de news-radio lansată de trustul PRO, fiind în același timp și voice-over al știrilor de la TV. Între 2002 și 2015, am petrecut în locul unde se asamblează știrile de televiziune, la montaj, poate mai mult timp decât cu prietena mea sau părinții ori prietenii. Televiziunea este fascinantă din punctul acesta de vedere, al creației, al inovației, al spontaneității, iar oamenii care lucrează acolo, la montaj, sunt minunați și înclin să cred că sunt la fel de liberi ca oamenii de radio. Au ceva ce nu mulți au, știu lucruri și pot face lucruri pe care nu mulți le pot face. De-asta mi-a plăcut să lucrez și în această zonă a televiziunii și în radio, pentru că ai șansa să colaborezi cu oameni cărora nu le este frică. 

În radio m-am întors în 2015, după două evenimente din genul celor care îți schimbă viața: mi-am dat licența în Științe Politice (da, am început Facultatea de Litere în 1999 și am terminat Științe Politice în 2015, unul dintre meandrele destinului) și am încheiat colaborarea cu televiziunea. A fost vara când am fugit imediat în Skiathos, acea insulă grecească fabuloasă, și m-am întors de pe plajă direct la Digi FM! Radioul este locul oamenilor liberi, spontani și creativi, cu aproape nimic diferit de televiziune. Diferența o face vibe-ul, starea de flux (este și titlul unei cărți despre psihologia fericirii scrise de autorul cu nume imposibil, pe care o recomand tuturor) pe care ți-o induce direct-ul unui breaking-news. Acesta este motivul pentru care am ales radioul. 

„Colaborăm cu jurnaliști valoroși din peste 12 județe”

3. De curând, Digi FM a început colaborarea cu mai multe voci din presa locală, iar tu coordonezi proiectul. Spune-ne mai multe despre asta.

Ideea ne-a venit și spun ne-a venit pentru că a fost discutată cu colegii și superiorii noștri mult timp după ce am citit despre o întâmplare care sigur va rămâne în istorie, o istorie pe care chiar a făcut-o. În 2009, la Forumul de la Davos, unde erau prezenți patroni de media din lumea întreagă, Mark Zuckerberg a fost întrebat de unul dintre acești magnați: „Cum putem construi și noi comunități așa cum ai construit tu Facebook?” „Nu puteți!”, a răspuns Zuckerberg, cu aroganța specifică vârstei. „Comunitățile există. Dați-le o platformă pe care să se exprime!”. Ei bine, la această idee, noi am adăugat: comunitățile noastre există, sunt geografic și cultural delimitate, însă limitele sunt slabe, vor să se exprime și au ce spune. Să facem asta! Așa am început să contactăm ziare locale pentru parteneriate prin care să se audă în toată rețeaua Digi FM subiecte ale comunităților locale, cu vocea presei locale scrise. Cu doar câteva excepții, ideea noastră a fost bine primită. Colegii din presa locală vin să completeze conținutul pe care ni-l oferă corespondenții Digi24, un conținut premium care a contribuit și va contribui mai departe la valoarea Știrilor Digi FM. 

În cadrul acestui proiect, colaborăm cu jurnaliști valoroși din peste 12 județe, care ne oferă subiecte deja abordate de ei și pe care noi le ambalăm pentru radio, împreună cu ei stabilim textul final, iar ei ne dau vocea. Și am descoperit voci! Ce s-a stabilit în acest proiect este, însă, mai mult decât un parteneriat. Am stabilit împreună cu jurnaliști buni o relație de prietenie, așa încât putem vorbi oricând de o echipă. Sigur, o echipă atipică, dar o echipă! Iar comunitatea respectivă, cu provocările, problemele, reușitele ei este auzită în toată România, nu doar în presa care o reprezintă. Acestea sunt cele două mari câștiguri ale proiectului pe care dorim să-l extindem rapid în cât mai multe județe. Acum, colaborăm cu prietenii noștri de la ebihoreanul.ro, alba24.ro, turnulsfatului.ro, emaramureș.ro, infobistrita.ro, bunadimineataiasi.ro, opiniabuzau.ro, expressdebanat.ro, zdbc.ro, bunadimineatasuceava.ro, bunadimineatabotosani.ro și monitoruldecluj.ro. 

4. Cum arată o zi de lucru pentru tine? Cum îți petreci timpul liber? Ce pasiuni sau hobby-uri ai?

Facem tot mai greu diferența între o zi de lucru și o zi de relaxare, cel puțin în domeniul știrilor. E o întrebare dificilă. Ziua de lucru la noi începe seara, când verifici ce s-a mai întâmplat peste zi și ce s-ar putea întâmpla interesant și cu impact pentru ascultătorii noștri mâine. În general, îmi adaptez programul unei zile de lucru nevoilor echipei, așa cum fac, de altfel, toți colegii. La mine, ziua poate începe, oficial, la 5 dimineața și se poate încheia la 12, eventual când mă trimit colegii în parc sau la somn. Da, am niște colegi minunați într-o echipă foarte bună și fac tot posibilul să-mi fac timp să vorbesc cu ei cât des se poate. Uneori, spre rușinea mea, nu reușesc! Ziua de lucru poate începe la 8:00 și se poate termina la 24:00, când mai apar declarații, cum au tot fost în ultimele luni, sau proteste, cum au tot fost în ultimii ani. E greu de cuantificat pentru că rămâi conectat și atunci când nu faci ceva efectiv pentru radio. 

„A fost o mobilizare de film, iar asta dă valoarea echipei căreia îi mulțumesc că mai am timp liber”

Acești 5 ani au avut un specific interesant: au adus pe tapet o mulțime de spețe, de situații nemaiîntâlnite până acum, cu câteva excepții. Vă dau exemplu protestele din primăvara lui 2017 și care au continuat sau o situație de pandemie în care vocea autorității și filtrele presei trebuiau să fie adaptate. Nu s-a mai ținut cont de program. Îmi amintesc o duminică sau o sâmbătă în care era redacția liberă, cu excepția colegilor care asigurau, să-i spunem, permanența, și s-au anunțat declarații la Cotroceni despre starea de urgență, parcă. Brusc, nimeni din echipă nu a mai fost liber și asta fără să fi impus cineva ceva. A fost o mobilizare de film, iar asta dă valoarea echipei căreia îi mulțumesc că mai am timp liber. Ce fac atunci? Timpul liber și hobby-urile sunt legate: când am timp, citesc. Citesc orice, citesc mult, de la cărți despre radio, marketing, branding, științe politice, dezvoltare personală, literatură, orice. E marele hobby. Al doilea e să ne plimbăm prin București și să fac poze. Habar n-am să fotografiez, dar nu se supără nimeni. Călătoriile sunt alt hobby, iar marea provocare e să reușesc să înțeleg cum și pentru ce au fost construite piramidele din Egipt, Mexic, Guatemala, e una scufundată și prin Japonia. Da, știu, istoria oficială spune că... 

„Știrile au venit să completeze un produs și un brand” 

5. Digi FM crește în fiecare an în topul audiențelor radio. Ce le transmiți ascultătorilor? 

Digi FM a crescut de la aproximativ 400.000 de ascultători la nivel național, când s-a lansat, la 900.000 de ascultători acum. Acest lucru s-a întâmplat după o muncă de 4 ani, să zicem, de la relansare, depusă de oameni dedicați și faini, care au asigurat programe de calitate, muzică de calitate, o comunicare excelentă și o promovare pe măsură, alături de o coordonare generală impecabilă. Știrile au venit să completeze un produs și un brand care au reușit să se plaseze sus în preferințele publicului pe o piață extrem de puternică și competitivă și să devină punct de referință pentru toți ascultătorii interesați de informație, de ce s-a mai întâmplat sau ce ne așteaptă. Ascultători care apreciază în același timp emisiunile și muzica Digi FM. 

Mesajul din partea Știrilor Digi FM pentru ascultătorii noștri este: „Vă mulțumim frumos pentru încredere și susținere, sesizări și recomandări, sfaturi și ponturi, toate sunt bine-venite!”

Nu mi-aș fi imaginat acum 5 ani că o să spun asta, dar am trecut deja prin multe împreună și vă mulțumim că ne-ați fost alături, adăugând și că, sigur, tot împreună vom reuși să și creăm comunități mai bune în jurul nostru! 

Pe aceeași temă

Recomandarile Digi FM

dezinfectant crema picioare

Adevărul despre dezinfectantul ambalat în tuburi de cremă pentru...

Citește și

Călin Popescu Tăriceanu, mirat la Pro România

În programul său anticriză, Pro România propune deschiderea tuturor afacerilor

Ludovic Orban în Camera Deputaților

Orban: Premierul îl dă partidul care câștigă alegerile. Ciolacu: Să rămână...

Concurs la Digi FM

780x530(19)

Fii tare pe purificare, la Digi FM

Partenerii noștri

Filmul evoluției epidemiei în România: De la primul pacient din Gorj, în urmă cu opt luni, la peste 5.000 de cazuri pe zi în octombrie
Digi24

Filmul evoluției epidemiei în România: De la primul pacient din Gorj, în...

Federico Valverde, primul gol în ”El Clasico”! Execuția care nu i-a lăsat speranțe lui Neto
DigiSport

Federico Valverde, primul gol în ”El Clasico”! Execuția care nu i-a lăsat...

Oana Roman, mărturisiri despre cum a reușit să slăbească cinci măsuri la haine: ”Am mâncat absolut orice!”
PeRoz

Oana Roman, mărturisiri despre cum a reușit să slăbească cinci măsuri la...

Jennifer Garner face dezvăluiri sfâșietoare despre „circul” din perioada căsătoriei cu Ben Affleck
Film Now

Jennifer Garner face dezvăluiri sfâșietoare despre „circul” din perioada...

A apărut o nouă formă de coronavirus. Ce este ”long covid” și cum se manifestă: ”Nu ignora aceste simptome!”
Digi World

A apărut o nouă formă de coronavirus. Ce este ”long covid” și cum se...

Momentul bizar în care o pisică e dată jos dintr-un tren. Imaginile au făcut furori pe internet: ”E așa adorabilă!”
Digi Animal World

Momentul bizar în care o pisică e dată jos dintr-un tren. Imaginile au...

Shakira, surprinsă la piscină într-o ipostază de admirat. La 43 de ani e mai în formă ca la 20
ProFM

Shakira, surprinsă la piscină într-o ipostază de admirat. La 43 de ani e...

trump2

Cum își plânge de milă Donald Trump: Niciun președinte nu a trecut prin ce...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digifm.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utmt, __utmb, __utmc, __utmz
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY, APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
auth_token, twll, secure_session, guest_id, __utma, remember_checked, remember_checked_on
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Trimite
Vezi aici politica de confidențialitate