Acum la Digi FM Alice Tudor și Ramon Cotizo TEDDY SWIMS - Bad Dreams (BEATMIX)

CFR și dragostea de... șine! - Mai puține vagoane și locomotive în 2018

cfr-calatori-696x464

Campania știrilor DIGI FM a arătat, anul trecut, cum a evoluat în timp materialul rulant al CFR Călători. Vorbim despre totalitatea locomotivelor, ramelor electrice, automotoarelor și vagoanelor folosite pentru transportul de călători pe calea ferată.

Și, la un an distanță, lucrurile nu par a se fi schimbat prea mult. Iar realitatea din teren este dovedită chiar de cifrele din raportul de activitate al companiei naționale de căi ferate pe 2018. Potrivit acestuia, anul trecut, pe întreaga rețea feroviară din România au circulat zilnic în medie 1.366 trenuri ale CFR Călători, cu 4,3% mai puține față de anul 2017, când au fost 1.426.

„Acest fapt a fost determinat de măsurile adoptate în luna martie 2018, de anulare sau de limitare a circulației unui număr de aproximativ 100 de trenuri. Astfel, valoarea inițială planificată pentru mersul de tren 2017/2018 de aprox. 53,1 mil. tren-km a fost diminuată cu aprox 6%, în corelare cu reducerea corespunzătoare, la acea dată, a compensației asigurate de la bugetul de stat, ca plată a serviciilor publice. Măsurile au fost impuse și în contextul diminuării parcului de material rulant”, se arată în Raportul de activitate pe 2018 al CFR Călători.

Parcul activ de vagoane a fost redus de la 846 la 797 (2018 comparativ cu 2017). Asta în condițiile în care au fost reparate 339 de vagoane și doar 24 au fost modernizate. De altfel, fostul ministru al Transporturilor Lucian Șova atrăgea atenția anul trecut asupra situației grave în care este compania din cauza lipsei vagoanelor. El spunea atunci că CFR Călători ar trebui să aibă în circulație 1.200 de vagoane.

„Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România”, spunea Lucian Șova, pe atunci ministrul al transporturilor, în cadrul Forumului „Bilanț Centenar: Calea ferată, realități și provocări” organizat de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.

LUCIAN ȘOVA: „Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România. Nu este vina ceferiștilor că nu sunt bani să se repare vagoane. Nu este vina ceferiștilor că abia li se dau bani pentru niște salarii dintre cele mai mici pe economie. Ceferiștii sunt a doua armată a țării, CFR înseamnă Căile Ferate Române, Căile Ferate Române sunt România. Sigur avem bani, sigur avem oameni. Sigur, n-avem bani suficienți pentru tot ce ar trebui să facem, dar sigur ne vom bate pentru ca anul viitor să încep să lucrăm. De prea multe ori guvernul a dat vina pe muncitori că nu lucrează, dar ei n-au avut bani cu care să lucreze.”

24 DE VAGOANE MODERNIZATE ÎN 2018

Așadar, în 2018 au fost modernizate doar 24 de vagoane. Chiar și așa, au adus un plus de peste două mii de locuri, ne-a declarat Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători

„Aceste vagoane au adus un plus de două mii de locuri. De ce atât de puține vagoane modernizate? E mic, este adevărat, dacă ne raportăm la numărul total de vagoane. Dar, față de ce s-a făcut înainte... 2017 a fost un an de cotitură, când s-a trecut spre orientarea pe investiție, iar 2018 a fost anul în care au început să se miște investițiile. De acum încolo lucrurile merg spre canalizarea de investiții”.

300 de vagoane vor fi modernizate în 2019. Este promisiunea făcută de ministrul transporturilor. Răzvan Cuc a precizat că reparațiile se vor face în România.

„Anul acesta se vor moderniza peste 300 de vagoane în România, în unitățile care au astfel de obiect de activitate. Au dublu alocarea bugetară la CFR Călători pentru a moderniza aceste vagoane, vom moderniza materialul rulant suplimentar, bineînțeles se va face și achiziție de material rulant așa cum știți atât prin Autoritatea de Reforma Feroviară, cât și prin CFR Călători”, a afirmat ministrul Transporturilor, la finalul vizitei pe care a făcut-o într-un tren de călători InterRegio pe traseul București-Constanța. Toate investițiile pe care le va derula de acum înainte CFR Călători pe partea de modernizare de vagoane sau locomotive se vor face în unitățile care au astfel de obiect de activitate. Au dublu alocarea bugetară la CFR Călători pentru a moderniza materialul rulant.”

„Mă îndoiesc că, anul acesta vor fi modernizate peste 300 de vagoane”, este replica președintelui Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu.

„Ar însemna un vagon, un vagon jumătate medie pe zi recepționat. Mă îndoiesc! Problema va fi și din lipsa lichidităților din partea CFR Călători, pentru că va trebui să alimenteze cu bani aceste unități reparatoare ca să-și poată lua la timp piesele de schimb. Trebuie să ne gândim, apoi și la unitățile reparatoare, care în ultimii ani și-au redus capacitatea din lipsa comenzilor.”

DIRECTORUL CFR CĂLĂTORI ÎN EXCLUSIVITATE LA ȘTIRILE DIGI FM

Am stat de vorbă cu actualul director al CFR Călători (funcție preluată în martie 2019). Am aflat, astfel, că CFR Călători a primit 180 de mil de lei pentru investiții, modernizare și achiziții de material rulant. Pe segmentul de reparații, sumele sunt triple chiar față de anul trecut. Valentin Dorobanțu ne-a explicat în ce constă modernizarea unui vagon.

„Un vagon construit prin anii '80, prin modernizare i se schimbă tot. Începând de la designul interior, de la dotările interioare, toalete ecologice. Se elimină compartimentele și se face vagon salon, se pun scaune și fotolii moderne, ușile de acces se transformă. Apoi se schimbă instalația de iluminat, iar ușile se schimbă de pe închidere mecanică în uși culisante, automate. Sigur, climatizarea este foarte important?.”

Ce însemnă modernizarea instalației de climatizare, am aflat de la Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători.

„Vagonul se demontează, se reface izolația termică, se refac circuitele de ventilație, se reface toată instalația electrică și se montează instalația de climatizare. Practic, eventual, mai rămâne ceva din carcasa veche. Nici măcar geamurile, nu mai vorbim de scaune. Dacă discutăm de partea de siguranță a circulației, totul se demontează, ce este la limita de uzură se înlocuiește integral, partea de securitate se face conform diagramelor noi, abia după aceea vagonul intră în probe. Dacă le trece, intră în circulație”.

Numai Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători are în prezent 350 de vagoane a căror casare a fost aprobată. Sunt vagoane ce nu mai pot fi reparate și în cazul cărora unica soluție este casarea și valorificarea lor. Și CFR Marfă are în patrimoniu 4.306 vagoane nefuncționale, potrivit Club Feroviar. De notat că, pe rețeaua feroviară mai sunt abandonate și vagoane care au aparținut unor întreprinderi care au dat, între timp, faliment. Așa că un număr total al vagoanelor care ar trebui casate nu se știe cu exactitate.

Sunt vagoane cu durata de viață depășită, au fost supuse deja modernizării, dar, care, în prezent, nu mai prezintă siguranță pentru a fi puse pe șine sau a transporta călători, ne-a declarat Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători.

„Sunt vagoane cu durata de viață depășită și care sunt supuse procesului de valorificare ca vagoane casate și, practic, nu se mai poate investi în ele. Pe măsură ce se vor organiza proceduri de valorificare, se vor duce la fier vechi. De ce durează atât de mult aceste proceduri? În ultimele perioade nu au mai fost cereri. Când s-au scos la valorificare nu s-au prezentat ofertanți”.

Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Primăvara 2025
Dylan Paul, alături de mama sa, Nadia Comăneci și tatăl său Bart Conner/ Foto: Facebook
Unde s-a angajat fiul Nadiei Comăneci. Dylan și-a ales un drum...
printesa urbana 2025-2
Prințesa Urbană, la Digi FM: despre viața în Olanda, educația cu...
florin negrutiu 7701
Florin Negruțiu, după dezbaterea istorică de la Cotroceni: „Puterea...
Pe aceeași temă
primvara la digi fm
Digi FM a dat startul primăverii cu flori, ritmuri vibrante și multă energie
DIGI FM OFERĂ VACANȚE FARĂ SFÂRȘIT
Digi FM oferă Vacanțe fară sfârșit
69749116_2775091672525683_767425366334636032_n
CFR și dragostea de... șine! - Nou scandal la CFR! Director demis, ce s-a făcut până acum?
Tren către Otopeni
CFR și dragostea de... șine! - CFR-iștii ies în stradă. Din nou!
Te-ar putea interesa și
473-004-6IR1636Bv-BucN-BucN-043-1024x480
CFR și dragostea de... șine!
extemporal
Extemporal la educație - Nemulțumiri din sistem versus strategia prezidențială
extemporal
Campanie Știrile Digi FM: Extemporal la Educație - Episodul 1
780x530
Vorbește cu România la Digi FM - Ediția din București
Partenerii noștri
Digi24 Reacția lui Medvedev după acordul SUA-Ucraina pe mineralele rare
Reacția lui Medvedev după acordul SUA-Ucraina pe mineralele rare
DigiSport La un pas de tragedie! Marius Șumudică: ”A făcut infarct. Două minute dăduse mâna cu Sfântul Petru”
La un pas de tragedie! Marius Șumudică: ”A făcut infarct. Două minute...
PeRoz Cum a slăbit o tânără de 23 de ani aproape 60 de kilograme, în doar 18 luni: „Ajunsesem să nu mai vreau să ies din casă”
Cum a slăbit o tânără de 23 de ani aproape 60 de kilograme, în doar 18...
Film Now Gary Oldman i-a cerut scuze lui Demi Moore pentru comportamentul distructiv, în timp ce filmau „The Scarlet Letter”: Probabil mă urăști
Gary Oldman i-a cerut scuze lui Demi Moore pentru comportamentul...
Digi World De ce uităm unde am pus cheile sau ochelarii? Știința neatenției e ușor de explicat
De ce uităm unde am pus cheile sau ochelarii? Știința neatenției e ușor de...
ProFM I-a fost infidel, dar iubirea lor nu s-a stins. Jon Bon Jovi, mesaj emoționant la aniversarea a 36 de ani de căsnicie cu Dorthea
I-a fost infidel, dar iubirea lor nu s-a stins. Jon Bon Jovi, mesaj...
Digi Life De ce mâncarea are gust diferit când suntem răciți. Ce simte, de fapt, limba
De ce mâncarea are gust diferit când suntem răciți. Ce simte, de fapt...
Claudiu Bleonț si fiica lui Eva/ Foto: Facebook
Claudiu Bleonț și-a umilit fiica pe scena Premiilor Gopo 2025: „Ea și-a...
Ultimele știri din matinal
minelli la matinal
Minelli între turnee în America și viața de mamă: Copiii îmi dau note la piesele noi
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
mihai sturzu tabara aviatie
Mihai Sturzu despre Victor Ponta: „Mereu a fost fair-play cu mine”
nicole puya
Nicole Cherry și Puya, în matinalul Digi FM: „E vina mea” nu e doar o piesă, e un semnal de...
Ultimele știri
Yoon Suk Yeol/ Profimedia
Fostul preşedinte sud-coreean Yoon Suk Yeol, inculpat cu privire la ”abuz de putere”, după ce...
Cât costă rochiile purtate de partenera lui Nicușor Dan la dezbaterile publice/ Foto: Facebook
Cât costă rochiile purtate de partenera lui Nicușor Dan la dezbaterile publice. Mirabela...
"A Bronx Tale" Screening - 2023 Tribeca Festival
Robert de Niro, prima reacție după ce fiica sa Airyn a recunoscut că este transsexuală: „Îmi...
Vreme de vară în minivacanţa de 1 Mai/ Shutterstock
Vreme de vară în minivacanţa de 1 Mai, cu temperaturi de până la 30 de grade. Când se strică...