CFR și dragostea de... șine! - Mai puține vagoane și locomotive în 2018

cfr-calatori-696x464

Campania știrilor DIGI FM a arătat, anul trecut, cum a evoluat în timp materialul rulant al CFR Călători. Vorbim despre totalitatea locomotivelor, ramelor electrice, automotoarelor și vagoanelor folosite pentru transportul de călători pe calea ferată.

Și, la un an distanță, lucrurile nu par a se fi schimbat prea mult. Iar realitatea din teren este dovedită chiar de cifrele din raportul de activitate al companiei naționale de căi ferate pe 2018. Potrivit acestuia, anul trecut, pe întreaga rețea feroviară din România au circulat zilnic în medie 1.366 trenuri ale CFR Călători, cu 4,3% mai puține față de anul 2017, când au fost 1.426.

„Acest fapt a fost determinat de măsurile adoptate în luna martie 2018, de anulare sau de limitare a circulației unui număr de aproximativ 100 de trenuri. Astfel, valoarea inițială planificată pentru mersul de tren 2017/2018 de aprox. 53,1 mil. tren-km a fost diminuată cu aprox 6%, în corelare cu reducerea corespunzătoare, la acea dată, a compensației asigurate de la bugetul de stat, ca plată a serviciilor publice. Măsurile au fost impuse și în contextul diminuării parcului de material rulant”, se arată în Raportul de activitate pe 2018 al CFR Călători.

Parcul activ de vagoane a fost redus de la 846 la 797 (2018 comparativ cu 2017). Asta în condițiile în care au fost reparate 339 de vagoane și doar 24 au fost modernizate. De altfel, fostul ministru al Transporturilor Lucian Șova atrăgea atenția anul trecut asupra situației grave în care este compania din cauza lipsei vagoanelor. El spunea atunci că CFR Călători ar trebui să aibă în circulație 1.200 de vagoane.

„Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România”, spunea Lucian Șova, pe atunci ministrul al transporturilor, în cadrul Forumului „Bilanț Centenar: Calea ferată, realități și provocări” organizat de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.

LUCIAN ȘOVA: „Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România. Nu este vina ceferiștilor că nu sunt bani să se repare vagoane. Nu este vina ceferiștilor că abia li se dau bani pentru niște salarii dintre cele mai mici pe economie. Ceferiștii sunt a doua armată a țării, CFR înseamnă Căile Ferate Române, Căile Ferate Române sunt România. Sigur avem bani, sigur avem oameni. Sigur, n-avem bani suficienți pentru tot ce ar trebui să facem, dar sigur ne vom bate pentru ca anul viitor să încep să lucrăm. De prea multe ori guvernul a dat vina pe muncitori că nu lucrează, dar ei n-au avut bani cu care să lucreze.”

24 DE VAGOANE MODERNIZATE ÎN 2018

Așadar, în 2018 au fost modernizate doar 24 de vagoane. Chiar și așa, au adus un plus de peste două mii de locuri, ne-a declarat Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători

„Aceste vagoane au adus un plus de două mii de locuri. De ce atât de puține vagoane modernizate? E mic, este adevărat, dacă ne raportăm la numărul total de vagoane. Dar, față de ce s-a făcut înainte... 2017 a fost un an de cotitură, când s-a trecut spre orientarea pe investiție, iar 2018 a fost anul în care au început să se miște investițiile. De acum încolo lucrurile merg spre canalizarea de investiții”.

300 de vagoane vor fi modernizate în 2019. Este promisiunea făcută de ministrul transporturilor. Răzvan Cuc a precizat că reparațiile se vor face în România.

„Anul acesta se vor moderniza peste 300 de vagoane în România, în unitățile care au astfel de obiect de activitate. Au dublu alocarea bugetară la CFR Călători pentru a moderniza aceste vagoane, vom moderniza materialul rulant suplimentar, bineînțeles se va face și achiziție de material rulant așa cum știți atât prin Autoritatea de Reforma Feroviară, cât și prin CFR Călători”, a afirmat ministrul Transporturilor, la finalul vizitei pe care a făcut-o într-un tren de călători InterRegio pe traseul București-Constanța. Toate investițiile pe care le va derula de acum înainte CFR Călători pe partea de modernizare de vagoane sau locomotive se vor face în unitățile care au astfel de obiect de activitate. Au dublu alocarea bugetară la CFR Călători pentru a moderniza materialul rulant.”

„Mă îndoiesc că, anul acesta vor fi modernizate peste 300 de vagoane”, este replica președintelui Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu.

„Ar însemna un vagon, un vagon jumătate medie pe zi recepționat. Mă îndoiesc! Problema va fi și din lipsa lichidităților din partea CFR Călători, pentru că va trebui să alimenteze cu bani aceste unități reparatoare ca să-și poată lua la timp piesele de schimb. Trebuie să ne gândim, apoi și la unitățile reparatoare, care în ultimii ani și-au redus capacitatea din lipsa comenzilor.”

DIRECTORUL CFR CĂLĂTORI ÎN EXCLUSIVITATE LA ȘTIRILE DIGI FM

Am stat de vorbă cu actualul director al CFR Călători (funcție preluată în martie 2019). Am aflat, astfel, că CFR Călători a primit 180 de mil de lei pentru investiții, modernizare și achiziții de material rulant. Pe segmentul de reparații, sumele sunt triple chiar față de anul trecut. Valentin Dorobanțu ne-a explicat în ce constă modernizarea unui vagon.

„Un vagon construit prin anii '80, prin modernizare i se schimbă tot. Începând de la designul interior, de la dotările interioare, toalete ecologice. Se elimină compartimentele și se face vagon salon, se pun scaune și fotolii moderne, ușile de acces se transformă. Apoi se schimbă instalația de iluminat, iar ușile se schimbă de pe închidere mecanică în uși culisante, automate. Sigur, climatizarea este foarte important?.”

Ce însemnă modernizarea instalației de climatizare, am aflat de la Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători.

„Vagonul se demontează, se reface izolația termică, se refac circuitele de ventilație, se reface toată instalația electrică și se montează instalația de climatizare. Practic, eventual, mai rămâne ceva din carcasa veche. Nici măcar geamurile, nu mai vorbim de scaune. Dacă discutăm de partea de siguranță a circulației, totul se demontează, ce este la limita de uzură se înlocuiește integral, partea de securitate se face conform diagramelor noi, abia după aceea vagonul intră în probe. Dacă le trece, intră în circulație”.

Numai Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători are în prezent 350 de vagoane a căror casare a fost aprobată. Sunt vagoane ce nu mai pot fi reparate și în cazul cărora unica soluție este casarea și valorificarea lor. Și CFR Marfă are în patrimoniu 4.306 vagoane nefuncționale, potrivit Club Feroviar. De notat că, pe rețeaua feroviară mai sunt abandonate și vagoane care au aparținut unor întreprinderi care au dat, între timp, faliment. Așa că un număr total al vagoanelor care ar trebui casate nu se știe cu exactitate.

Sunt vagoane cu durata de viață depășită, au fost supuse deja modernizării, dar, care, în prezent, nu mai prezintă siguranță pentru a fi puse pe șine sau a transporta călători, ne-a declarat Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători.

„Sunt vagoane cu durata de viață depășită și care sunt supuse procesului de valorificare ca vagoane casate și, practic, nu se mai poate investi în ele. Pe măsură ce se vor organiza proceduri de valorificare, se vor duce la fier vechi. De ce durează atât de mult aceste proceduri? În ultimele perioade nu au mai fost cereri. Când s-au scos la valorificare nu s-au prezentat ofertanți”.

Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!

Pe aceeași temă

Recomandarile Digi FM

112

Apeluri false: Un bărbat internat în spital a sunat la 112 pentru a...

Citește și

coronavirus shutterstock_1624825690

Bilanț România: 251 de cazuri noi și un total de 148 de decese

vlad ghetu

Cum arată un cadru medical din Iași, după o zi de luptă împotriva...

Concurs la Digi FM

shutterstock_1038849166

Premiem Fete cu Talent la Digi FM

Partenerii noștri

Cât timp va resimţi economia efectele crizei? Cele trei scenarii
Digi24

Cât timp va resimţi economia efectele crizei? Cele trei scenarii

Tom Dempsey, fost jucător în NFL, a murit din cauza COVID-19. Aproape 330.000 de cazuri în SUA
DigiSport

Tom Dempsey, fost jucător în NFL, a murit din cauza COVID-19. Aproape...

A trecut printr-o transformare uimitoare. Cum arată la 22 de ani Paris, fiica rebelă a lui Michael Jackson
PeRoz

A trecut printr-o transformare uimitoare. Cum arată la 22 de ani Paris...

Vedeta care i-a fost alături lui Val Kilmer în lupta sa cu cancerul. Actorul s-a mutat în casa de oaspeti a celebrei artiste
Film Now

Vedeta care i-a fost alături lui Val Kilmer în lupta sa cu cancerul...

Cel mai scump parazit din lume costa peste 100.000 de dolari. La ce foloseste
Digi World

Cel mai scump parazit din lume costa peste 100.000 de dolari. La ce...

Cum pot infectiile precum coronavirus sa fie transmise de la animale la oameni
Digi Animal World

Cum pot infectiile precum coronavirus sa fie transmise de la animale la...

La 10 luni de la despărțirea de Bradley Cooper, Irina Shayk pare că-și reface viața alături de unul dintre cei mai râvniți burlaci din America
ProFM

La 10 luni de la despărțirea de Bradley Cooper, Irina Shayk pare că-și...

Actorii cu cele mai multe blockbustere. Ce vedete au apărut în peste 10 filme de acțiune de succes
Digi Online

Actorii cu cele mai multe blockbustere. Ce vedete au apărut în peste 10...

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digifm.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utmt, __utmb, __utmc, __utmz
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY, APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
auth_token, twll, secure_session, guest_id, __utma, remember_checked, remember_checked_on
Disqus disqus.com Vezi politica de confidenţialitate
mp_17b27902cd9da8972af8a3c43850fa5f_mixpanel, Disqusauth, sessionid, _utmb, disqus_unique, testCookie
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale