Acum la Digi FM FELI FEAT. GRASU XXL - Banii n-aduc fericirea

Pandemia ne-a afectat și bugetul. Puterea de cumpărare a românilor e printre cele mai scăzute din Europa

Portofel gol, datorii, lipsă de bani, cumpărături
Foto: Pexels

După un an de pandemie, puterea de cumpărare a românilor este printre cele mai scăzute din Europa. Poate și de aceea suntem printre cei mai pesimiști europeni. Pe de altă parte, suntem printre cei mai deschiși în privința modului de lucru hibrid. 

Conform unui studiu L'observatoire Cetelem, după mai bine de un an de pandemie, evoluția economiei și a vieții sociale au traversat perioade discontinue, fapt ce a condus la întreruperea multor activități, ca urmare a carantinei și a restricțiilor impuse de guvernele din majoritatea țărilor. 

În Europa, intenția de a cheltui a scăzut cu 15% în 2020 față de anul anterior, o consecință a suspendării activităților economice, a închiderii magazinelor neesențiale și a restricționării circulației. 

Bulgarii, cehii și românii manifestă o prudență similară în acest sens, însă cea mai mare scădere este înregistrată în rândul italienilor, intenția lor de a cheltui mai mult anul acesta scăzând cu 40%. 

Studiul pan-european „L'Observatoire Cetelem de la Consommation” a fost realizat în 15 țări din Uniunea Europeană, printre care și România, pe 14.200 de respondenți. 

Deși consumul a fost afectat negativ, intenția de a economisi a crescut cu 3 puncte procentuale la nivelul întregii Europe. Peste jumătate dintre europeni afirmă acest lucru (54%), românii fiind cei mai categorici, deși procentul a rămas constant față de anul trecut, 69% dintre românii chestionați exprimându-și această intenție. Însă cea mai mare creștere înspre economisire de la un an la altul se observă tot în rândul italienilor (creștere cu 11 pp, până la 51%), urmați de englezi (creștere cu 6 pp, până la 63%) și francezi (creștere cu 5 pp, până la 40%). 

În ceea ce privește puterea lor de cumpărare, 46% dintre europeni sunt de părere că aceasta a rămas stabilă, o creștere cu 2 puncte procentuale față de anul trecut. În același timp, se observă o creștere cu 5 puncte procentuale (37%) a celor care spun că puterea lor de cumpărare a scăzut în ultimul an. În ceea ce îi privește pe români, percepția că aceasta s-a deteriorat este printre cele mai ridicate din Europa, doar 21% dintre români declarând că puterea lor de cumpărare a crescut în ultimul an. 

Referitor la părerea despre situația generală din țara lor, trendul este în unanimitate unul negativ, în toate cele 15 state participante la studiu, de altfel cel mai scăzut scor din anul 2015 până în prezent (4.7 puncte media la nivelul Europei în 2021). Românii rămân, ca și anul anterior, printre cei mai pesimiști europeni, valorizând cu doar 4.2 puncte din 10 situația pe plan local. 

Viața la distanță a devenit o realitate globală, care se răsfrânge atât în modul cum se desfășoară activitățile cotidiene, cât și relațiile interumane. Însă acest stil de viață, care a accelerat adoptarea soluțiilor digitale ca alternativă la lipsa sau limitarea interacțiunilor umane, nu este universal acceptat în rândul europenilor. 

Deși 8 din 10 consideră că distanțarea face acum parte din traiul lor de zi cu zi, doar 45% se bucură într-adevăr de acest nou mod de viață. 

Românii sunt printre cei mai categorici în a nu manifesta o deschidere prea mare către acest stil de viață, la fel ca restul țărilor est-europene, privindu-l mai degrabă ca pe un cumul de constrângeri și doar 18% dintre ei se declară adepți ai acestuia. 

Pe de altă parte, ceea ce se remarcă la nivelul tuturor țărilor chestionate, este o deschidere mult mai mare înspre a adopta soluțiile digitale și a accepta aspectele vieții la distanță atunci când se discută despre partea practică și funcțională a acestora. Astfel, când vorbesc despre efectuarea cumpărăturilor, gestionarea bugetului, realizarea de formalități administrative, acces la informații, consum cultural și telemuncă, rezolvarea acestora fără a fi nevoie de prezența fizică este extrem de apreciată de europeni. În contrast, aspectele vieții sociale și relaționale sunt experiențe pe care oamenii doresc în continuare să le trăiască față în față.

Potrivit L’Observatoire, stilul de viață la distanță este dominat în majoritate de sentimente negative, aproape trei sferturi dintre europeni (73%) îl definesc folosind cel puțin un termen negativ. Cu excepția Ungariei, unde cel mai des a fost menționat cuvântul „pericol”, „singurătatea” (43%) este cel mai frecvent utilizată în restul țărilor, dovadă a distanței care a crescut între oameni și care a fost exacerbată de Covid-19. Alți termeni frecvent folosiți sunt „tristețe”, „dificultate” și „teamă”. Percepția generală este că „viața la distanță” este un oximoron, o formă de regresie socială și societală, o pierdere a umanității. Francezii și românii (81%) se numără printre cei mai critici, urmați îndeaproape de spanioli și belgieni (80%), dar și de italieni (79%). 

Înainte de pandemie, România se număra printre țările europene cu cea mai mică proporție a angajaților care își desfășurau activitatea și din afara spațiului de lucru efectiv sau a biroului. În prezent, românii sunt printre cei mai deschiși europeni pentru a adopta modul de lucru hibrid (49% vs. media europeană 41%) și doar 19% ar continua să lucreze exclusiv de acasă (vs. media europeană de 22%). 

Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM, la fiecare 30 de minute. Ca să știi!

Recomandări DigiFM
matinalii 2
#VRĂJIȚIDEMUZICĂ cu Digi FM la UNTOLD
felie chorizo
Un cercetător francez a postat o fotografie cu o felie de chorizo. El...
coperta untold 2022 - fb
UNTOLD 2022. Începe cel mai mare festival din România. Jurnaliștii...
Pe aceeași temă
alexandru rafila digi24
Alexandru Rafila critică închiderea școlilor la începutul pandemiei: Nu e o acuză, ci o...
Alexandru Rafila
Alexandru Rafila, despre variola maimuței: „Nu cred că este cazul să declari pandemie”
Teste rapide anti-COVID-19, coronavirus, COVID-19 în farmacie
Cele mai multe cazuri de Covid din ultimele cinci luni: peste 7.600 în ultimele 24 de ore
test covid profimedia
Crește numărul cazurilor de COVID-19. Doar în ultimele 24 de ore au fost peste 4.000 de...
Te-ar putea interesa și
alexandru rafila deget in sus_06_INQUAM_Octav_Ganea
În ultima săptămână s-a dublat numărul infectărilor noi cu coronavirus
Composite image of stacks of dollars
Averile miliardarilor din industria alimentară şi energetică au crescut cu 453 de miliarde de...
Măști de protecție
Șefa ONAC, urmărită penal pentru o achiție de măști în pandemie. Contractul avea o valoare de...
Nicolae Ciucă
Ciucă: Virusul nu a fost încă eradicat. Să respectăm în continuare recomandările...
Partenerii noștri
Digi24 La o zi după ce militari ruși au fost văzuți venind în Mali, țara africană acuză Franța că a înarmat teroriști și că a destabilizat-o
La o zi după ce militari ruși au fost văzuți venind în Mali, țara africană...
DigiSport Jucătorul care l-a ”fermecat” pe Ilie Dumitrescu: ”O bestie!”
Jucătorul care l-a ”fermecat” pe Ilie Dumitrescu: ”O bestie!”
PeRoz Knox, fiul Angelinei Jolie și al lui Brad Pitt, un adolescent în toată regula. Cât de mult s-a transformat puștiul celor două staruri
Knox, fiul Angelinei Jolie și al lui Brad Pitt, un adolescent în toată...
Film Now Mads Mikkelsen, declarații rare despre Johnny Depp, fostul star al francizei „Fantastic Beasts: Evident, acum s-au schimbat lucrurile, a câștigat procesul
Mads Mikkelsen, declarații rare despre Johnny Depp, fostul star al...
Digi World Legătura neștiută dintre cafea și rinichi. Ce se întâmplă dacă bei cel puțin o ceașcă cu această licoare pe zi
Legătura neștiută dintre cafea și rinichi. Ce se întâmplă dacă bei cel...
Digi Animal World VIDEO: Cum își petrec pisicile “timpul liber”. Ce a descoperit un cercetător când a atașat camere de feline
VIDEO: Cum își petrec pisicile “timpul liber”. Ce a descoperit un...
ProFM Unde locuiește Shakira după despărțirea de Pique. Cântăreața are un plan radical pentru a nu da nas în nas cu iubita fostului partener
Unde locuiește Shakira după despărțirea de Pique. Cântăreața are un plan...
Digi Life Ce poți să mănânci fără să te îngrași. Consumă aceste alimente și scapă de grija kilogramelor în plus
Ce poți să mănânci fără să te îngrași. Consumă aceste alimente și scapă de...
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digifm.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utmt, __utmb, __utmc, __utmz
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY, APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
auth_token, twll, secure_session, guest_id, __utma, remember_checked, remember_checked_on
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Trimite
Vezi aici politica de confidențialitate