Tatăl căpitanului care a pilotat avionul Air India ce s-a prăbuşit în iunie a declarat că oficiali de la biroul de investigare a accidentelor din India l-au vizitat luna trecută şi au insinuat că fiul său a întrerupt alimentarea cu combustibil a motoarelor aeronavei după decolare, conform corespondenţei obţinute de Reuters.
Pushkar Raj Sabharwal, în vârstă de 91 de ani, a trimis săptămâna trecută un e-mail Federaţiei Piloţilor Indieni (FIP) în care semnalează că oficiali ai Biroului de Investigare a Accidentelor de Aviaţie (AAIB) l-au vizitat acasă pe 30 august "sub pretextul de a transmite condoleanţe" şi au insinuat că fiul său, căpitanul Sumeet Sabharwal, a fost cel care a mutat comutatoarele de combustibil în poziţia oprit.
"În timpul acestei interacţiuni...şi-au depăşit mandatul - vorbind prin insinuări şi insinuând, pe baza interpretării selective a CVR (înregistratorului vocal din cabină) şi a unei aşa-numite 'analize vocale stratificate', că fiul meu a mutat comutatoarele de control al combustibilului de la RUN pe CUTOFF după decolare", se arată în e-mailul din 17 septembrie.
Cu o zi înainte de vizita AAIB, el a scris Ministerului aviaţiei civile - într-o scrisoare datată 29 august - pentru a solicita guvernului indian să deschidă o anchetă suplimentară cu privire la accidentul mortal, criticând ceea ce a numit a fi publicarea de informaţii "selective" de către anchetatori, care au dus la speculaţii despre acţiunile fiului său.
În timpul zborului 171 al Air India, avionul s-a prăbușit la câteva momente după decolarea din Ahmedabad. 241 dintre cele 242 de persoane aflate la bordul avionului Boeing Dreamliner, precum şi 19 persoane la sol, și-au pierdut viața.
Un raport preliminar al anchetei întocmit de AAIB atestă trecerea aproape simultană a comutatoarelor de combustibil ale avionului de la funcţionare la oprire imediat după decolare.
Joi, un reporter Reuters care solicita comentarii a fost oprit de securitatea clădirii şi i s-a refuzat accesul la casa lui Pushkar Raj Sabharwal din Mumbai.
FIP a condamnat vizita investigatorilor AAIB şi a declarat că a "abordat problema" cu ministrul aviaţiei civile.
"În nicio instanţă judecătorească, judecătorul sau procurorul nu merge la domiciliul victimelor şi nu pune întrebări persoanelor", a declarat căpitanul C.S. Randhawa, preşedintele organizaţiei, pentru Reuters.
De asemenea, Ministerul aviaţiei civile din India şi Air India nu au răspuns solicitărilor Reuters de a comenta aceste informaţii, transmite Agerpres.
Pushkar Raj Sabharwal, el însuşi fost oficial al autorităţii de reglementare a siguranţei aviaţiei din India, a solicitat în e-mailul său către federaţia piloţilor sprijinul acesteia pentru o anchetă corectă şi transparentă.
Raportul preliminar al AAIB din iulie a precizat că un pilot a fost auzit pe înregistratorul vocal din cabină întrebându-l pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea cu combustibil. "Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut acest lucru", se arată în raport, fără a identifica cine a spus ce.
O sursă informată cu privire la evaluarea timpurie a probelor de către oficialii americani, în iulie, a declarat pentru Reuters că înregistrarea din cabină a dialogului dintre cei doi piloţi susţine opinia că pilotul comandant al aeronavei, Sabharwal, a întrerupt alimentarea cu combustibil către motoare. Pilotul se afla la comenzile Boeingului 787 şi l-a întrebat pe căpitan de ce a mutat comutatoarele de combustibil într-o poziţie care întrerupea alimentarea motoarelor şi i-a cerut să restabilească fluxul de combustibil, a declarat sursa pentru Reuters.
"Demnitatea fiului meu şi integritatea procesului echitabil trebuie păstrate", a scris Pushkar Raj Sabharwal în e-mailul adresat federaţiei piloţilor, numind presupusele remarci ale anchetatorului "necorespunzătoare din punct de vedere procedural şi inacceptabile din punct de vedere profesional".
În luna iulie AAIB a îndemnat publicul şi mass-media să se abţină de la răspândirea "naraţiunilor premature" care riscă să submineze integritatea anchetei.
În scrisoarea sa către minister, tatăl lui Sabharwal a declarat că "speculaţiile" i-au provocat suferinţă personală, adăugând că o altă anchetă a guvernului ar ajuta la "protejarea adevărului şi asigurarea siguranţei viitorilor pasageri".
Săptămâna aceasta, Curtea Supremă a Indiei a cerut guvernului să răspundă la un litigiu separat de interes public care solicită o anchetă independentă asupra accidentului.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!