Acum la Digi FM THE MOTANS FEAT DELIA - Weekend (Beatmix)

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 2)

cfr

FEROVIARII AMENINȚĂ CU GREVA GENERALĂ

La protestul feroviarilor din aprilie, l-am găsit în fața Ministerului Transporturilor și pe Gheorghe Popescu, maistru la Depoul Ploiești, de la care am aflat că, în acest moment, parcul de locomotive se află într-un stadiu... DEZASTRUOS. În opinia celor pe care îi reprezintă, prin lipsa investițiilor se vrea băgarea în faliment a transportului pe calea ferată.

00:00

"Multe dintre locomotive sunt scadente la reparații, asta înseamnă că nu mai corespund siguranței circulației din punct de vedere tehnic. Din lipsa investițiilor, clar! Nu au venit, banii? Exact, da. Investiții la calea ferată neapărat, sunt absolut necesare. Să vă dau un exemplu. În parcul de locomotive de la Ploiești sunt 34 de locomotive electrice. Câte mai corespund? Cam o treime, cred. E rea voință, se vrea băgarea în faliment a transportului pe calea ferată."

Așa stau lucrurile la Ploiești. Luăm altă sucursală a Societății Comerciale Reparații Locomotive Brașov. Secția Galați. Și aici, aceleași probleme. Reprezentantul sindicatului, Ionel Sandu

00:00


- Ce vă aduce la București?

-Finanțarea sistemului feroviar din România, care este la pământ. Și dacă nu se fac investiții masive, CFR-ul, cât de curând, o să falimenteze. Vedeți că infrastructură este la pământ, materialul rulant și el la fel. Parcul activ la Galați este de 20 locomotive electrice, 4 Diesel. În ce stare se află? Activ înseamnă că duc trenuri. Pentru restul nu sunt bani. Mai așteptăm. Aveți vreo promisiune pentru 2018? Da, promisiuni sunt peste tot, dar nimic concret. Ce spun oamenii? Ce să spună? Vor să muncească, să aibă siguranța serviciului, să ducă o pâine acasă. Salariile sunt cum sunt...

A ABANDONAT STATUL CĂILE FERATE?

În stradă a fost și Federația mecanicilor de Locomotivă.

00:00


-Ce v-a determinat să ieșiți în stradă?

-În primul rând minciunile guvernanților că vor investi în calea ferată. Faptul că țin blocat un statut al personalului feroviar în Camera Deputaților ne discreditează ca politicieni. CFR-iștii și-au pierdut răbdarea și vor să vadă că sunt respectați. La CFR Călători lipsa investițiilor a dus să nu avem vagoane și locomotive cu care să circulăm, se anulează trenuri... - Președintele Iulian Măntescu

La unison, toți cei prezenți la miting au susținut că statul i-a abandonat.

00:00


"Pe noi statul român, cu un copil CFR Marfă, CFR Călători, CFR Infrastructură... ne-a abandonat. Hoții! Hoții! Ori să se reseteze, ori să fie lăsată în cădere liberă..."

CE PROMITE MINISTRUL TRANSPORTURILOR PENTRU CĂILE FERATE

De la preluarea mandatului, actualul ministru al transporturilor, Lucian Șova a avut pe 15 februarie, o întâlnire de lucru cu reprezentanți ai uzinelor care repară material rulant pentru CFR Călători și cu membrii din conducerea operatorului național de transport feroviar de persoane.

Discuțiile au urmărit găsirea unor soluții în contextul în care vagoane și locomotive nefuncționale sunt nereparate pentru că firmele specializate nu se mai prezintă la licitații.
Reprezentanții uzinelor reparatoare au cerut reglementări care să urgenteze procedurile de achiziții și alinierea prețurilor pentru reparații la cele stabilite de piața liberă.

Ministrul a anuntat ca este hotărât să elimine blocajele legate de achizițiile publice pentru lucrările de reparații necesare vagoanelor și locomotivelor. În acest sens, ministrul Transporturilor a dispus luarea unor măsuri pentru simplificarea procedurilor care îngreunează procesul de mentenanță și reparații a materialului rulant al CFR Călători.

Am încercat să aflăm cum a evoluat în timp materialul rulant al CFR Călători. Vorbim despre totalitatea locomotivelor, ramelor electrice, automotoarelor și vagoanelor folosite pentru transportul de călători pe calea ferată.

Reţeaua feroviară din România a înregistrat o reducere de 10% a numărului total de tren-km începând cu anul 2008. În aceeaşi perioadă s-a înregistrat o creştere de 10% a numărului de garnituri necesare pentru furnizarea serviciilor. Acest lucru se datorează în special creşterii vechimii medii a materialului rulant care a crescut nivelul deficitar al întreţinerii şi a introducerii unor restricţii de viteză suplimentare. Rată scăzută de utilizare indică faptul că sunt necesare aproximativ 240 de unităţi suplimentare pentru a respectă graficul actual de mers al trenurilor comparativ cu parcul de material rulant din ţările din vestul Europei.

CUM S-A PRĂBUȘIT INFRASTRUCTURA FEROVIARĂ ROMÂNEASCĂ

Conform rapoartelor de activitate ale companiei naționale de transport călători, în 2007 circulau în medie 1603 trenuri pe zi. În cursul anului 2008 s-a asigurat coordonarea circulaţiei pentru un număr mediu zilnic de 1.686 trenuri de călători şi 464 trenuri directe de marfă. Cifrele din 2009 arată o scădere-1556 de trenuri, pentru ca situația să se îmbunătățească în 2011 când au fost în circulație 1589 de trenuri.

Din 2012, însă, numărul acestora este în scădere-1438. În 2013-1377, în 2014-1363, în 2015-1338, în 2016-1398 de trenuri, iar în 2017-1406.

Și numărul vagoanelor a scăzut constant, de la 2504 vagoane de călători în 2011, la 2283 anul trecut.
În 2018, însă, aflăm că România are un parc „impresionant„ de material rulant.

Cifrele au fost comunicate de Adrian Vlaicu, expert afaceri în cadrul SNTFC CFR Călători SĂ, în cadrul Conferinţei Transporturi & Infrastructură - 2018, organizată în martie, de Capital

00:00


"Avem un parc compus din peste 1.400 de unităţi de material rulant. Discutăm aici de parcul de locomotive cu puţîn peste 400 de unităţi, parcul de vagoane de călători în scădere, din păcate, la 850 de unităţi, dar nu neapărat din cauza noastră, ci pentru că au devenit scadente la revizie şi se găsesc în uzinele reparatoare în diverse stadii. Sperăm că de la jumătatea acestui an încolo să le vedem din nou în circulaţie. Avem peste 120 de unităţi automotoare, peste 120 de vagoane speciale - vagoane restaurant şi vagoane de dormit. Deci, un parc impresionant!"

Din fotoliul de ministru, însă, situația se vede altfel. „Parcul a scăzut într-o manieră intolerabilă„, recunoaște actualul ministru al transporturilor, Lucian Șova.

00:00

"Am avut aşteptări şi am aşteptări de la nouă conducere privind soluţionarea problemelor legate de lipsa de vagoane şi de locomotive, generată de foarte slabă implicare în repararea, întreţinerea parcului existent. A scăzut parcul de o manieră intolerabilă şi noul management va trebui să găsească soluţii mult mai rapide pentru a se putea înlocui materialul rulant pe care îl foloseşte."

Tot de la șeful de la Transporturi am aflat că achiziţiile la CFR Călători nu se fac numai prin intermediul ARF, ci operatorul naţional de transport feroviar de călători are datoria de a-şi cumpăra, repara şi moderniza propriul material rulant.

Vineri, 11 mai, aici, pe digi-fm.ro, vei putea citi mai mult despre vechimea infrastructurii feroviare românești și despre unde a greșit statul în ultimii 28 de ani în gestionarea căilor ferate.

Un material realizat de Adina Leoveanu.

 

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Primăvara 2025
Dylan Paul, alături de mama sa, Nadia Comăneci și tatăl său Bart Conner/ Foto: Facebook
Unde s-a angajat fiul Nadiei Comăneci. Dylan și-a ales un drum...
printesa urbana 2025-2
Prințesa Urbană, la Digi FM: despre viața în Olanda, educația cu...
florin negrutiu 7701
Florin Negruțiu, după dezbaterea istorică de la Cotroceni: „Puterea...
Pe aceeași temă
cfr 20
CFR Călători suplimentează numărul de trenuri spre litoral, în minivacanţa de 1 Mai
Vladimir Lipaev
Ambasadorul rus în România consideră o 'aberație' declarațiile conform cărora Moscova ar fi...
Tren/ Shutterstock
Un tren care circula pe ruta Braşov - Bucureşti Nord a fost atacat cu pietre în zona Chitila...
S-a surpat pământul pe liniile de cale ferată, lângă Gara de Nord Timişoara, în urma unor lucrări ale Primăriei de realizare a unui pasaj subteran
S-a surpat pământul pe liniile de cale ferată, lângă Gara de Nord Timişoara, în urma unor...
Te-ar putea interesa și
Galati,,Romania,-,December,16th,,2024:,Interregional,Cfr,Train,Arrivied
Ceferiştii ameninţă cu întreruperea activităţii dacă nu se repun în circulaţie, de la 1...
GARA DE NORD - CFR - GREVA SPONTANA
Biletele de tren se scumpesc din 15 decembrie, anunță CFR. Cât va costa un bilet sau abonament
Toplița-Galautas34
Traficul feroviar, grav afectat de vremea nefavorabilă: Intervenții în desfășurare în mai...
Galati,,Romania,-,December,16th,,2024:,Interregional,Cfr,Train,Arrivied
81 de trenuri vor staţiona în noaptea de sâmbătă spre duminică pentru trecerea la ora oficială...
Partenerii noștri
Digi24 Rezultate alegeri prezidențiale 2025, turul 1. Au apărut primele date parțiale oficiale din țară și din diaspora
Rezultate alegeri prezidențiale 2025, turul 1. Au apărut primele date...
DigiSport ”Să-i facă statuie”. Reacția lui Laszlo Balint, după prima înfrângere la Oțelul
”Să-i facă statuie”. Reacția lui Laszlo Balint, după prima înfrângere la...
PeRoz Un caz la 100 de milioane. Ea e femeia care a născut un copil, apoi gemeni și, în cele din urmă, tripleți, în 5 ani: „Am fost șocată!”
Un caz la 100 de milioane. Ea e femeia care a născut un copil, apoi gemeni...
Film Now Salma Hayek, intimidată de scena fierbinte cu Antonio Banderas, din Desperado: "Nu era în scenariu. Mi-a fost foarte greu"
Salma Hayek, intimidată de scena fierbinte cu Antonio Banderas, din...
Digi World A vrut să facă 2.000 de genuflexiuni fără oprire și a ajuns la spital. Afecțiunea rară care i-a afectat mușchii și a dus la probleme cu rinichii
A vrut să facă 2.000 de genuflexiuni fără oprire și a ajuns la spital...
ProFM Cum arată celebra Thalia în costum de baie. E în formă maximă, are 53 de ani în buletin și pare de cel mult 30
Cum arată celebra Thalia în costum de baie. E în formă maximă, are 53 de...
Digi Life De ce mâncarea are gust diferit când suntem răciți. Ce simte, de fapt, limba
De ce mâncarea are gust diferit când suntem răciți. Ce simte, de fapt...
Nicușor Dan
Rezultate alegeri prezidențiale 2025. După numărarea voturilor în 98% din...
Ultimele știri din matinal
minelli la matinal
Minelli între turnee în America și viața de mamă: Copiii îmi dau note la piesele noi
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
mihai sturzu tabara aviatie
Mihai Sturzu despre Victor Ponta: „Mereu a fost fair-play cu mine”
nicole puya
Nicole Cherry și Puya, în matinalul Digi FM: „E vina mea” nu e doar o piesă, e un semnal de...
Ultimele știri
Alegeri prezidențiale 2025
Alegeri prezidențiale 2025, rezultate parțiale turul I. După numărarea voturilor în 95% din...
USR Blocks Its Own Presidential Candidate, Bucharest, Romania - 10 Apr 2025
Dominic Fritz: Rezultatul Elenei Lasconi nu e o surpriză. Îi ţinem pumnii lui Nicuşor Dan
George Buhnici
George Buhnici, mesaj tranșant după anunțarea primelor rezultate exit-poll: „Azi e despre...
George Simion
Reuters: Victoria lui George Simion ar putea izola România în Uniunea Europeană şi NATO