Acum la Digi FM Gabriel Cindea THE CHAINSMOKERS & COLDPLAY - Something Just Like This

Prima mașină fabricată pe teritoriul actual al României: Marta sau Malaxa?

marta arad
foto: Négyesi Pál / www.prourbe.ro

Prima mașină construită pe teritoriul actual al României este Marta, fabricată la Arad începând cu anul 1910. Deși Malaxa 1C (1945) este adesea considerată prima mașină românească, Marta o precede cu 35 de ani.

Fabrica din Arad a fost înființată în 1908 de către Magyar Automobil Részvény Társaság Arad (Marta), o sucursală a companiei americane Westinghouse. Casa M.A.R.T.A., construită în perioada 1900-1910, e locul unde a funcționat prima fabrică de automobile și motoare din România. M.A.R.T.A este prescurtarea de la Magyar Automobil Részvény Társaság Arad. Aici se fabricau motoare pentru utilaje feroviare, Autobuze cu și fără etaj, Camioane de 3 și 5 tone și din 1910 Autoturisme în mai multe forme de caroserie. Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP și 40 CP. Cele de 20 și 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau transmisia prin lanț.

Marta Daimler

Clădirea fostei fabrici se află pe Calea Aurel Vlaicu din Arad. Numele locației nu e chiar întâmplător, pentru că de aici nu plecau doar mașini, camioane, autobuze, ci și avioane.

Marta a produs autoturisme mici, de patru cilindri, cu 20-40 de cai putere, precum și autobuze cu și fără etaj, camioane de 3 și 5 tone. Până în 1912, s-au fabricat aproximativ 150 de mașini Marta.

Deși producția de automobile a fost întreruptă după Primul Război Mondial, Marta rămâne un reper important în istoria automobilului românesc.

Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, în același an Westinghouse intră în faliment, iar fabrica este preluată de AUSTRO DAIMLER. După preluare, se fabrică mașini Austro Daimler în licență, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucură de un succes deosebit, mașină cu patru cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP se exportă în toată Europa Centrală. În Arad în anul 1936 mai circulă un astfel de Marta, care avea peste un milion de kilometri parcurși!

Din 1912 se fabrică și camioane Daimler, care poartă și steaua bine cunoscută. Din 1908-1914 se fabrică peste 650 de autoturisme și autobuze. După începerea primului Război Mondial, nu se mai fabrică decât motoare de avion. În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania este alăturată Regatului României. Se rupe legătura cu firma Daimler. MARTA și Fabrica de vagoane WEITZER sunt unite în SOCIETATEA ASTRA. Marta se numește de acum Fabrica de Motoare și se fabrică autoturisme,camioane, stropitoare, cu motoare pe benzină și gaz metan. După 1918, mai precis din 1920 până cam în 1925, automobilele produse aici s-au numit Astra, după numele nou, românesc, al fabricii.

După proiectul inginerului Ștefan Protopopescu se fabrică un avion de recunoaștere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP. Armata Română a comandat 25 de bucăți. La comandă au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.

În anul 1926 se desființează fabrica, se demontează utilajele, se transportă la Brașov, unde se înființează ÎNTREPRINDEREA AERONAUTICĂ ROMĂNĂ (IAR).

Imaginile de mai jos sunt făcute în perioada 1912-1916 când proprietarul fabricii MARTA era Austro Daimler. Imaginile care din câte știm nu au fost publicate până acum, ne-au fost puse la dipoziție de Négyesi Pál pentru Pro Urbe Arad.

foto: Négyesi Pál / www.prourbe.ro

 

Prima mașină românească: MARTA sau Malaxa 1C?

Există controverse legate de titlul de "prima mașină românească". Unii consideră că Malaxa 1C merită titlul, deoarece a fost proiectată și construită integral de români. Malaxa 1C este considerată de mulți ca fiind prima mașină construită integral în România. A fost produsă în 1945 la Reșița, în fabricile industriașului Nicolae Malaxa. Mașina avea un design revoluționar pentru acea vreme, cu motor în stea, similar cu cel al avioanelor, și putea atinge o viteză de 120 km/h. Autoturismul Malaxa s-a fabricat timp doi ani, între 1945 și 1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au ieşit 1.600 de maşini. Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării.

„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A. S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era ‘totul în spate’, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”, relevă presa timpului, citată de auto-bild.ro.

 Astfel, Malaxa 1C este considerată prima mașină construită integral în România, în timp ce Marta este prima mașină fabricată pe teritoriul actual al țării.

MARTA, hub cultural

Casa M.A.R.T.A. va deveni hub cultural, potrivit asocițiației mARTA Hub Cultural, care își dorește reabilitarea, reconversia şi amenajarea clădirii monument istoric, astfel încât spaţiile din interior să poată găzdui evenimente culturale diverse, pentru un public cât mai divers. Pe de altă parte, membrii asociației, au descoperit în Bordány, lângă Szeged, atât un motor, cât și șasiul intact de Marta.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
DAN T 2025
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Toamnă 2025 - 2
Ilie Bolojan
Ilie Bolojan: Evaziunea fiscală în stil mare nu se poate face...
raul burse de 10
Turul Bursele de 10 Digi FM a ajuns la Rotărăști: povestea...
tudorel bursa de 10
Tudorel, băiatul care și-a construit speranța – povestea ultimei...
Pe aceeași temă
masini in traficul din bucuresti
Primarul Capitalei vrea să interzică maşinile de aprovizionare, curierat şi salubrizare la...
Portrait,Of,Handsome,Man,Going,For,A,Drive,With,Brand
Șoferii începători nu vor mai putea să conducă mașini puternice
Ion Țiriac/ Profimedia
Ion Țiriac, pierdere de peste două milioane de euro: „Mă uit în oglindă și mă întreb cât de...
masina de politie romania
O adolescentă de 16 ani care conducea fără a avea permis de conducere a lovit cinci...
Te-ar putea interesa și
Imagini cu momentul în care mai multe mașini cad într-un râu din Vietnam, după ce podul pe care se aflau s-a prăbușit/ Profimedia
Imagini cu momentul în care mai multe mașini cad într-un râu din Vietnam, după ce podul pe...
Frații Tate/ Profimedia
Dosarul fraţilor Tate - Autoturisme din categoria lux puse sub sechestru au fost ridicate de...
Romanian,Police,(politia,Rutiera),Car,Parked,Along,The,Street,In
Accident grav în Caraş-Severin: Un om a murit şi alţi şase au fost răniţi, după ce trei mașini...
Tânăr de 21 de ani, reţinut de poliţişti după ce 16 mașini au fost vandalizate în Sectorul 6...
Partenerii noștri
Digi24 Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil otrăviți. A murit și tatăl copiilor. Ancheta, foarte dificilă
Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil...
DigiSport Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului: "El crede că e deștept, dar e idiot!"
Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului...
PeRoz Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui Felix. Demnă și puternică, a strălucit într-o rochie elegantă
Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui...
Film Now Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat că are o "obsesie" pentru iubite cu vârsta sub 25 de ani
Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat...
Digi World Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de ce unele studii spun că reduce colesterolul precum unele medicamente
Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de...
Stirile Kanal D Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2 ani. Ce s-a întâmplat, de fapt, în cabinet: "Suntem profund marcați"
Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2...
ProFM Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri a făcut după ce a recunocut că se simțea „mizerabil”
Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri...
Digi Life Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar care a ajutat la reconstruirea catedralei: "Cea mai frumoasă zi din viața mea"
Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar...
Ultimele știri din matinal
denis motans
„Tati la pătrat” și un single nou: Denis (The Motans), la Digi FM – despre „Rămâi cu bine”...
zodier
Zodier & YUKA la matinalul Digi FM: de la „Sacou” la „Cioburi”, o poveste despre dragoste...
iraida 2025
IRAIDA la Matinalul Digi FM: „Fricile tale”, inspirația din trecut și disciplina Muay Thai
victor dorobantu thing
Victor Dorobanțu, „Thing” din Wednesday, invitat la Digi FM: „Rolul care mi-a schimbat viața”
Ultimele știri
Miss Jamaica/ Foto: X
Noi detalii despre Miss Jamaica, care a căzut de pe scenă în timpul rundelor preliminare ale...
Un cetăţean nepalez de 25 de ani, accidentat mortal în Capitală. Maşina era condusă de un...
Doctori, asistente, cadre sanitare în spital, la Terapie Intensivă, coronavirus, COVID-19
Patru dintre victimele incendiului din București sunt tineri, doar cu expunere la fum...
Irina Columbeanu/ Foto: Instagram
Ce talent ascuns are Irina Columbeanu. Monica Gabor e fascinată: „Nu există bucurie mai mare”