Acum la Digi FM Nono Semen DENNIS LLOYD - Nevermind (Beatmix Nou)

Perioada reducerilor de iarnă. Directorul ANPC recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri

Advertisement,,Winter,Sale,Announcement.,Shopping,Basket,And,Boxes,With,Sign
Reduceri. Foto: Shutterstock

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

"În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră", a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook, arată Agerpres.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

"Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului", a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

"Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi "https" în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", susţine Paul Anghel.

Comparatoare de prețuri

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

"Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale", atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

Renunțarea la o achiziție

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract.

"Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare", mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

"Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării", mai spune el.

Garanțiile 

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

"Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, "capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată".

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Vara 2025
Benjamin Netanyahu si Donald Trump
Netanyahu, cadoul suprem pentru Donald Trump. L-a nominalizat la...
Bulgaria trece oficial la euro la 1 ianuarie 2026/ Shutterstock
Bulgaria aşteaptă marți ultima aprobare pentru a adopta moneda euro...
Păcănele, jocuri de noroc
Ilie Bolojan, după ce s-a schimbat taxarea jocurilor de noroc la 4%...
Pe aceeași temă
Piedone announces candidacy for the position of Bucharest mayor, Bucharest, Romania - 17 Mar 2024
Ce salariu are Cristian Popescu Piedone la ANPC. Câți bani încasează lunar șeful Protecției...
cristian popescu piedone si marcel ciolacu
Marcel Ciolacu, întrebat de activitatea lui Piedone la ANPC: "Cred că e prea multă publicitate...
Tram,In,Traffic,On,The,Streets,Of,Bucharest,,Romania,,2022
ANPC a oprit 23 de tramvaie din Bucureşti să iasă pe traseu din cauza mai multor nereguli. Ce...
ANPC/ Foto: Facebook
ANPC: Amenzi de 579.000 de lei aplicate unor operatori economici din Buşteni, Sinaia şi...
Te-ar putea interesa și
Piedone announces candidacy for the position of Bucharest mayor, Bucharest, Romania - 17 Mar 2024
Amenzi de aproape 200.000 de lei după controale ANPC în 82 de campusuri universitare. Au fost...
Ministerul Sănătății
Ministerul Sănătății, după verificările ANPC: Acțiunile de control nu se pot desfășura în...
Spitalul Universitar hol
Controale ANPC la blocurile alimentare din două spitale din Bucureşti. S-au dat amenzi de...
catalin cîrstoiu
Cîrstoiu (SUUB) afirmă că ANPC ar trebui să controleze operatori economici, nu spitale: „Este...
Partenerii noștri
DigiSport Valentin Mihăilă, pe lista lui Olympiacos! Campioana Greciei a luat repede decizia
Valentin Mihăilă, pe lista lui Olympiacos! Campioana Greciei a luat repede...
PeRoz S-a aflat acum ce relația avea Meghan Markle cu Regele Charles. Porecla pe care i-a atribuit-o monarhul fostei actrițe spune totul
S-a aflat acum ce relația avea Meghan Markle cu Regele Charles. Porecla pe...
Film Now Pamela Anderson, adevărul despre relația cu Liam Neeson, după ce actorul a declarat că este „îndrăgostit nebunește” de ea
Pamela Anderson, adevărul despre relația cu Liam Neeson, după ce actorul a...
Digi World Descoperire revoluționară în Marea Piramidă din Egipt. Inscripții vechi de 4.500 de ani schimbă tot ce se știa despre cum a fost construită
Descoperire revoluționară în Marea Piramidă din Egipt. Inscripții vechi de...
ProFM Smiley și Gina Pistol tot nu vor să arate chipul fiicei lor. "De ce i-aș face asta? Nu înseamnă că merg cu cearșaful pe fața ei"
Smiley și Gina Pistol tot nu vor să arate chipul fiicei lor. "De ce i-aș...
Digi Life Vila din afara Parisului ce i-a aparținut lui Karl Lagerfeld, vândută cu peste 4.5 milioane de euro. Imagini din curte și din interior
Vila din afara Parisului ce i-a aparținut lui Karl Lagerfeld, vândută cu...
Wimbledon Tennis Championships, Day 13, The All England Lawn Tennis and Croquet Club, London, UK - 12 Jul 2025
Ovații pentru prințesa Kate, la Wimbledon. Simona Halep, câștigătoarea din...
wimbledon (19)
Iga Swiatek cucerește în premieră trofeul de la Wimbledon, cu un scor...
Ultimele știri din matinal
edsta 78aab15e-f0b1-44ca-8552-4dafea62b6ed
Edsta, românul care a cucerit America, revine în România după 24 de ani
radu jude la matinal 2025
Radu Jude, despre cum un film făcut cu un iPhone poate câștiga un Urs de Argint
alexandra stan si adi istrate la matinalul digi fm
Alexandra Stan & Adi Istrate: Povestea nebună a piesei „Aerul”
haihui2 2025
„Ne-au urmărit cu camerele ascunse” – Cum a fost călătoria HaiHui în Doi în Coreea de Nord
Ultimele știri
NATO Summit In The Hague, Netherlands - 24 Jun 2025
Nicuşor Dan merge în vizită oficială în Germania. Se va întâlni cu cancelarul Merz și cu...
Plenary session of the European Parliament
Reacția președintei CE, după ce Trump a anunțat taxe vamale de 30% pentru UE de la 1 august
Bucharest, Romania. 26th Nov, 2024: The new interim president of the National Liberal Party (PNL), Ilie Bolojan, president of the Bihor County Council, leaves at the end of the press conference about the party's future following the resignation of the PNL
Bolojan, ales preşedintele PNL. Cine sunt cei patru prim-vicepreşedinţi
U.S. WASHINGTON, D.C. WHITE HOUSE TRUMP TEXAS FLOODS
Trump anunţă taxe vamale de 30% pentru bunurile importate din UE, de la 1 august: Am decis să...