Acum la Digi FM Alice și Mocanu ED SHEERAN - Sapphire (BEATMIX)

Perioada reducerilor de iarnă. Directorul ANPC recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri

Advertisement,,Winter,Sale,Announcement.,Shopping,Basket,And,Boxes,With,Sign
Reduceri. Foto: Shutterstock

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

"În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră", a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook, arată Agerpres.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

"Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului", a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant - persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant - persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

"Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi "https" în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", susţine Paul Anghel.

Comparatoare de prețuri

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

"Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale", atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

Renunțarea la o achiziție

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract.

"Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare", mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

"Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării", mai spune el.

Garanțiile 

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

"Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute", a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, "capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată".

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
DAN T 2025
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Toamnă 2025
gabriela comanesti burse de 10
O Bursa de 10 pentru Gabriela! Din Comănești spre podium: copilul...
Washington, United States. 02nd Apr, 2025. US President Donald Trump arrives to announce reciprocal tariffs against US trading partners in the Rose Garden of the White House in Washington, DC, USA, 02 April 2025. Trump has branded the day ‘Liberation Day'
Tensiuni la Washington. Congresul critică Pentagonul pentru...
Ionuț Moșteanu
Moșteanu: „Prezența americană este și va rămâne aici; SUA sunt...
Pe aceeași temă
Cumpărături de jucării pentru copii și rechizite școlare, comerț, hypermarket, supermarket
ANPC, recomandări la achiziţionarea produselor pentru noul an şcolar: „Atenţie la mărcile...
Piedone announces candidacy for the position of Bucharest mayor, Bucharest, Romania - 17 Mar 2024
Ce salariu are Cristian Popescu Piedone la ANPC. Câți bani încasează lunar șeful Protecției...
cristian popescu piedone si marcel ciolacu
Marcel Ciolacu, întrebat de activitatea lui Piedone la ANPC: "Cred că e prea multă publicitate...
Tram,In,Traffic,On,The,Streets,Of,Bucharest,,Romania,,2022
ANPC a oprit 23 de tramvaie din Bucureşti să iasă pe traseu din cauza mai multor nereguli. Ce...
Te-ar putea interesa și
ANPC/ Foto: Facebook
ANPC: Amenzi de 579.000 de lei aplicate unor operatori economici din Buşteni, Sinaia şi...
Piedone announces candidacy for the position of Bucharest mayor, Bucharest, Romania - 17 Mar 2024
Amenzi de aproape 200.000 de lei după controale ANPC în 82 de campusuri universitare. Au fost...
Ministerul Sănătății
Ministerul Sănătății, după verificările ANPC: Acțiunile de control nu se pot desfășura în...
Spitalul Universitar hol
Controale ANPC la blocurile alimentare din două spitale din Bucureşti. S-au dat amenzi de...
Partenerii noștri
Digi24 Cine a fost doctorița româncă din Franța al cărei corp a fost găsit carbonizat. Polițiștii îl caută pe fiul femeii, care este suspect
Cine a fost doctorița româncă din Franța al cărei corp a fost găsit...
DigiSport Balint, după moartea lui Ienei: ”Nu se temea nici de Barcelona, nici de Argentina”. Când va avea loc înmormântarea
Balint, după moartea lui Ienei: ”Nu se temea nici de Barcelona, nici de...
PeRoz Miss Universe, radicală când organizatorul concursului i-a spus unei concurente "Nu ți-am dat dreptul să vorbești". Gestul ei, aplaudat
Miss Universe, radicală când organizatorul concursului i-a spus unei...
Film Now Anthony Hopkins recunoaște că și-a înșelat a doua soție: "A închis ochii la tot ce făceam. Ani mai târziu a aflat de infidelități"
Anthony Hopkins recunoaște că și-a înșelat a doua soție: "A închis ochii...
Digi World Top cinci plante care purifică aerul și previn mucegaiul din casă. Metodele naturale pentru un interior curat și aer sănătos
Top cinci plante care purifică aerul și previn mucegaiul din casă...
ProFM Primul soț al lui J.Lo, după ce ea a spus că n-a fost iubită niciodată. Ojani Noa: "Problema ești tu. Ai ales să minți, să mă înșeli"
Primul soț al lui J.Lo, după ce ea a spus că n-a fost iubită niciodată...
Digi Life Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar care a ajutat la reconstruirea catedralei: "Cea mai frumoasă zi din viața mea"
Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar...
Cristiano Ronaldo
Ronaldo spune că se va retrage „în curând”. Fotbalistul vrea să-și...
Ultimele știri din matinal
denis motans
„Tati la pătrat” și un single nou: Denis (The Motans), la Digi FM – despre „Rămâi cu bine”...
zodier
Zodier & YUKA la matinalul Digi FM: de la „Sacou” la „Cioburi”, o poveste despre dragoste...
iraida 2025
IRAIDA la Matinalul Digi FM: „Fricile tale”, inspirația din trecut și disciplina Muay Thai
victor dorobantu thing
Victor Dorobanțu, „Thing” din Wednesday, invitat la Digi FM: „Rolul care mi-a schimbat viața”
Ultimele știri
Zohran Mamdani
Zohran Mamdani, primul primar musulman al New York-ului: "Respirăm aerul unui oraș care a...
Alina Gorghiu, proposed Romanian Minister of Justice, Bucharest, Romania - 14 Jun 2023
Victimele violenţei domestice nu vor mai plăti taxe de timbru la divorţ şi partaj. Vot în...
Destiny Udogie/ Profimedia
Unul dintre colegii lui Radu Drăguşin la Tottenham a fost ameninţat cu o armă de foc de către...
Emeric Ienei
Steaua Bucureşti, după decesul lui Emeric Ienei: „Un lord al fotbalului. Drum lin, nea Imi!”