Acum la Digi FM Oana Zamfir și Vlad Craioveanu IRINA RIMES - Sa nu uiti cat te-am iubit

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 20)

vagon modernizat

Banii europeni așteaptă la Bruxelles toate țările Uniunii Europene! Dar România s-a lăsat așteptată destul de mult. Avea la dispoziție pentru perioada 2014-2020, 31,3 mld de euro. Până în februarie 2018 s-au folosit 4,9 mld de euro, adică 15,8 la sută. Sunt date oficiale, aflate pe site-ul Comisiei Europene, dar și al guvernului de la Bucureşti. Numai pentru dezvoltare puteam folosi aproximativ 23 de miliarde de euro. Am atras, în schimb, doar 2.2 miliarde. A spus-o, în mai 2018, președintele Klaus Iohannis.

00:00

Ca să înțeleagă toată lumea, acești bani nu sunt bani pe care ne obligă cineva să-i folosim într-un anume fel, ci pot fi folosiți de România pentru a dezvolta România. Depinde de noi, mai exact de cei care concep proiecte, cum folosim acești bani și cum punem proiectele în operă. Din 23 mld de euro din care puteam folosi pentru dezvoltare, am folosit până acum 2,2 mld. Rată de contractare, adică proiecte depuse, acceptate care pot intră la finanțare, avem doar pentru 40 la sută din acești bani, deci nici măcar pentru jumătate nu avem proiecte depuse. E foarte târziu!

Că există pericolul ca, în continuare să fie pierduți bani, a atras atenția și comisarul european Corina Crețu, încă de la începutul anului 2018, în cadrul conferinței "Fondurile europene, absorbția și impulsul necesar. Cum conectăm România, în anul centenar?", organizată de CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul Băncii Naționale a României

00:00

Din punctul nostru de vedere, procesul de implementare a proiectelor pe teren este încă mult prea lent. Au fost foarte multe proiecte de infrastructură care au avut ca termen anul 2015, apoi anul 2017 și nu s-a reușit terminarea acestora. O mare parte din proiectele majore le-am fazat pentru perioada 2014-2020. Vestea bună e că aceste proiecte se vor termina, vestea proastă este că deja consumă din bugetul 2014-2020. Deci, din cele 20 de mld pe care le avem la dospizitie pentru perioada 2014-2020, 2.8 mld sunt deja fazate pentru care ar fi trebuit terminate în exercițiul financiar anterior și mai ales pentru domeniul transporturilor. Aș vrea să transmit și semnalul că există, în continuare, pericolul de a fi pierduți bani!

România riscă să piardă din nou miliarde de euro din fondurile europene, este avertismentul europarlamentarului Siegfried Mureșan, negociator-şef al Parlamentului European pe bugetul UE pentru 2019. În acest sens, spune el, autoritățile trebuie să dea dovadă de mai mult interes pentru a absorbi acești bani. Comisia Europeană a transmis în mai 2018 Parlamentului European o informare privind Cadrul Financiar Multianual 2007 - 2013. Potrivit datelor Comisiei, suma totală a fondurilor europene dezangajate automat din precedentul cadru financiar se ridică la 4,4 miliarde de euro, scrie Curs de Guvernare.
Din această sumă, România contează cu 1,64 de miliarde de euro, adică peste o treime a fondurilor dezangajate. Potrivit datelor oficiale transmise cursdeguvernare.ro de către europarlamentarul român Siegfried Mureșan, România a pierdut, numai din Fondurile de Coeziune, 540,5 milioane euro pentru proiecte de Transport. Alți bani s-au pierdut din Fondul de Dezvoltare Regională- 123,7 milioane de euro proiecte de transport.

Nici cei de la Bruxelles nu înțeleg de ce România este incapabilă să utilizeze fondurile pe care le are la dispoziție pentru propria modernizare și pentru interconectarea cu rețelele din Uniunea Europeană. Este declarația reprezentantului Confederației Sindicale Naționale Meridian în Comitetul Economic și Social European, Dumitru Fornea.
În opinia sa, dacă nu ne onorăm promisiunile asumate prin mecanismul de interconectare cu Europa și nu atragem fondurile europene pe care le avem la dispoziție, riscăm să fim marginalizați și, până la urmă… dați uitării.

00:00

România a intrat deja într-un con de umbră în ceea ce înseamnă infrastructura de transport. Principala penalizare pentru România este faptul că va fi ocolită de fluxurile de investiții străine directe, va fi ocolită de lanțurile comerciale, de cei care doresc să facă afaceri într-un stat al Uniunii Europene cum este România, bine poziționat din punct de vedere strategic, deci cel mai mare risc pentru noi este să fim dați uitării!

Un alt semnal de alarmă este tras de către Octavian Udriște, președintele Club Feroviar și membru al Asociației Inginerilor Feroviari:

00:00

Gradul de absorbție a fondurilor europene este foarte scăzut la modernizarea infrastructurii. Coridorul 4 înseamnă Curtici frontieră-Simeria-Sighișoara-Brașov-București-Constanța, are 890 de km. Din 2001, când a început modernizarea, s-au modernizat 406 km. Dacă atât am făcut în 18 ani, ne mai trebuie încă 18-19 ani. Dar ce facem cu cei 4.500 de km de rețea inter-operabilă, CORE sau TNT? Ne trebuie 170 de ani!

Că nu am performat în atragerea fondurilor europene este de părere și expertul în fonduri europene Mihai Aron. Într-o declarație pentru RFI, acesta atrage atenția că puținii experți care există în structurile implicate sunt, nu de puține ori, schimbați odată cu venirea la guvernare a unei alte puteri politice. Iar personalul prost plătit și slab pregătit este doar una dintre cauzele lipsei de performanță în acest domeniu.

O altă cauză este legislația slabă privind achizițiile publice și licitațiile. Acestea din urmă sunt de multe ori blocate prin contestații.

Este nevoie de îmbunătățirea legii, a punctat Mihai Aron.

00:00

Personalul autorității de management care este destul de puțin, destul de prost plătit, de aceea nu prea există o motivație din partea lor în a se implica. În plus au o pregătire profesională cam slabă. Un alt motiv ar fi achizițiile publice. Ele nu sunt armonizate, la ora actuală, în sensul de a prioritiza proiecte strategice precum căile ferate, autostrăzile. Un al treilea domeniu major este partea de implementare. Se aprobă proiectul, dar, după aceea, apar foarte multe probleme tehnice. Imediat ce apare un nou regim politic , se schimbă gărzile, se schimbă personalul, vă dați seama că cei buni care știu meserie nu mai stau.

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Sursa foto: CFR Pro Infrastructura

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Primăvara 2025
florin negrutiu 7701
Florin Negruțiu, analiza alegerilor la Digi FM: Cum a ajuns România...
Bucharest, Romania. 10th Apr, 2025: Dominic Fritz, vice president of the Save Romania Union (USR), holds a press conference after USR voted, in an informal Political Committee meeting, to support Nicusor Dan in the 2025 Romanian presidential race against
Dominic Fritz preia interimar funcţia de preşedinte al USR, anunță...
paleologu 45464WhatsApp Image 2025-02-03 at 08.59.13 2 yt
Theodor Paleologu i-a oferit lui Nicușor Dan o carte despre arta...
Pe aceeași temă
Klaus Iohannis, președintele României și Sergio Mattarella, președintele Republicii Italiene, susțin o conferință de presă comună după întâlnirea avută la Palatul Cotroceni din București, 19 iunie 2024. Inquam Photos / George Călin
Klaus Iohannis a votat la Sibiu: "Alegerile trebuie să se desfăşoare fără influenţe din afara...
klaus iohannis
Klaus Iohannis, filmat când mătura trotuarul din faţa casei sale din Sibiu. Imaginile sunt...
cfr-calatori-696x464
CFR Călători suplimentează trenurile spre litoral de 1 Mai. Legături directe spre Constanţa şi...
cfr 20
CFR Călători suplimentează numărul de trenuri spre litoral, în minivacanţa de 1 Mai
Te-ar putea interesa și
Bucharest,,Romania,-,03.20.2025:,Train,On,The,Platform,Of,Bucharest
21 de controlori de tren de la CFR Călători, plasaţi sub control judiciar
Nicușor Dan
Nicuşor Dan: „De la prea mult sos picant, am dat şi răspunsuri neinspirate. Bineînţeles că nu...
Nicusor Dan
Nicuşor Dan l-ar lua consilier la Cotroceni pe Klaus Iohannis: „Are proaspete toate legăturile...
Bucharest,,Romania,-,09.20.2024:,Train,At,Bucharest,North,Railway,Station
Transportul feroviar de călători trece la ora de vară în noaptea de sâmbătă spre duminică
Partenerii noștri
Digi24 Ce condiții le pune Victor Ponta lui Nicușor Dan și lui George Simion pentru a-i sprijini în turul doi
Ce condiții le pune Victor Ponta lui Nicușor Dan și lui George Simion...
DigiSport Fiorentina - Betis 2-1 (2-2 d.p). Chelsea - Djurgarden 1-0. Spaniolii și englezii s-au calificat în finală!
Fiorentina - Betis 2-1 (2-2 d.p). Chelsea - Djurgarden 1-0. Spaniolii și...
PeRoz Maria Marinescu, despre mariajul de trei luni cu Țiriac Jr.: "A fost o aroganță, ne-am distrat". Cum a reacționat Ion Țiriac
Maria Marinescu, despre mariajul de trei luni cu Țiriac Jr.: "A fost o...
Film Now Jackie Chan, de 64 de ani în lumea filmului: "Îmi voi face cascadoriile singur până mă voi retrage". Apare într-un nou "Karate Kid"
Jackie Chan, de 64 de ani în lumea filmului: "Îmi voi face cascadoriile...
Digi World Cea mai bătrână persoană din lume e o britanică de 115 ani. Povestea ei de viață și secretele simple ale longevității sale 
Cea mai bătrână persoană din lume e o britanică de 115 ani. Povestea ei de...
ProFM Cum arată Anamaria Ferentz la 49 de ani, după 15 ani trăiți în America. E logodită cu un bărbat cu șapte copii
Cum arată Anamaria Ferentz la 49 de ani, după 15 ani trăiți în America. E...
Digi Life FOMO vs. JOMO. Termenii care explică ce înseamnă frica de a pierde vs. bucuria de a rata ceva
FOMO vs. JOMO. Termenii care explică ce înseamnă frica de a pierde vs...
papa leon (4)
Prima reacție a lui Trump după ce cardinalul american Robert Francis...
Ultimele știri din matinal
minelli la matinal
Minelli între turnee în America și viața de mamă: Copiii îmi dau note la piesele noi
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
mihai sturzu tabara aviatie
Mihai Sturzu despre Victor Ponta: „Mereu a fost fair-play cu mine”
nicole puya
Nicole Cherry și Puya, în matinalul Digi FM: „E vina mea” nu e doar o piesă, e un semnal de...
Ultimele știri
Americanul Robert Francis Prevost a fost ales succesor al Papei Francisc Profimedia Images (2)
(VIDEO) Momentul în care Papa Leon al XIV-lea a apărut pe balcon și a salutat credincioșii...
Mass on the seventh of nine days of mourning (Novendiali) for late Pope Francis
ONU îi felicită pe catolici şi transmite că „aşteaptă cu nerăbdare să lucreze cu noul Papă”
Americanul Robert Francis Prevost a fost ales succesor al Papei Francisc Profimedia Images
Habemus Papam! Americanul Robert Francis Prevost a fost ales succesor al Papei Francisc
Pope,Holding,A,Bible
Ce se întâmplă după ce este ales noul papă