Acum la Digi FM PLAN B - She Said

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 20)

vagon modernizat

Banii europeni așteaptă la Bruxelles toate țările Uniunii Europene! Dar România s-a lăsat așteptată destul de mult. Avea la dispoziție pentru perioada 2014-2020, 31,3 mld de euro. Până în februarie 2018 s-au folosit 4,9 mld de euro, adică 15,8 la sută. Sunt date oficiale, aflate pe site-ul Comisiei Europene, dar și al guvernului de la Bucureşti. Numai pentru dezvoltare puteam folosi aproximativ 23 de miliarde de euro. Am atras, în schimb, doar 2.2 miliarde. A spus-o, în mai 2018, președintele Klaus Iohannis.

00:00

Ca să înțeleagă toată lumea, acești bani nu sunt bani pe care ne obligă cineva să-i folosim într-un anume fel, ci pot fi folosiți de România pentru a dezvolta România. Depinde de noi, mai exact de cei care concep proiecte, cum folosim acești bani și cum punem proiectele în operă. Din 23 mld de euro din care puteam folosi pentru dezvoltare, am folosit până acum 2,2 mld. Rată de contractare, adică proiecte depuse, acceptate care pot intră la finanțare, avem doar pentru 40 la sută din acești bani, deci nici măcar pentru jumătate nu avem proiecte depuse. E foarte târziu!

Că există pericolul ca, în continuare să fie pierduți bani, a atras atenția și comisarul european Corina Crețu, încă de la începutul anului 2018, în cadrul conferinței "Fondurile europene, absorbția și impulsul necesar. Cum conectăm România, în anul centenar?", organizată de CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul Băncii Naționale a României

00:00

Din punctul nostru de vedere, procesul de implementare a proiectelor pe teren este încă mult prea lent. Au fost foarte multe proiecte de infrastructură care au avut ca termen anul 2015, apoi anul 2017 și nu s-a reușit terminarea acestora. O mare parte din proiectele majore le-am fazat pentru perioada 2014-2020. Vestea bună e că aceste proiecte se vor termina, vestea proastă este că deja consumă din bugetul 2014-2020. Deci, din cele 20 de mld pe care le avem la dospizitie pentru perioada 2014-2020, 2.8 mld sunt deja fazate pentru care ar fi trebuit terminate în exercițiul financiar anterior și mai ales pentru domeniul transporturilor. Aș vrea să transmit și semnalul că există, în continuare, pericolul de a fi pierduți bani!

România riscă să piardă din nou miliarde de euro din fondurile europene, este avertismentul europarlamentarului Siegfried Mureșan, negociator-şef al Parlamentului European pe bugetul UE pentru 2019. În acest sens, spune el, autoritățile trebuie să dea dovadă de mai mult interes pentru a absorbi acești bani. Comisia Europeană a transmis în mai 2018 Parlamentului European o informare privind Cadrul Financiar Multianual 2007 - 2013. Potrivit datelor Comisiei, suma totală a fondurilor europene dezangajate automat din precedentul cadru financiar se ridică la 4,4 miliarde de euro, scrie Curs de Guvernare.
Din această sumă, România contează cu 1,64 de miliarde de euro, adică peste o treime a fondurilor dezangajate. Potrivit datelor oficiale transmise cursdeguvernare.ro de către europarlamentarul român Siegfried Mureșan, România a pierdut, numai din Fondurile de Coeziune, 540,5 milioane euro pentru proiecte de Transport. Alți bani s-au pierdut din Fondul de Dezvoltare Regională- 123,7 milioane de euro proiecte de transport.

Nici cei de la Bruxelles nu înțeleg de ce România este incapabilă să utilizeze fondurile pe care le are la dispoziție pentru propria modernizare și pentru interconectarea cu rețelele din Uniunea Europeană. Este declarația reprezentantului Confederației Sindicale Naționale Meridian în Comitetul Economic și Social European, Dumitru Fornea.
În opinia sa, dacă nu ne onorăm promisiunile asumate prin mecanismul de interconectare cu Europa și nu atragem fondurile europene pe care le avem la dispoziție, riscăm să fim marginalizați și, până la urmă… dați uitării.

00:00

România a intrat deja într-un con de umbră în ceea ce înseamnă infrastructura de transport. Principala penalizare pentru România este faptul că va fi ocolită de fluxurile de investiții străine directe, va fi ocolită de lanțurile comerciale, de cei care doresc să facă afaceri într-un stat al Uniunii Europene cum este România, bine poziționat din punct de vedere strategic, deci cel mai mare risc pentru noi este să fim dați uitării!

Un alt semnal de alarmă este tras de către Octavian Udriște, președintele Club Feroviar și membru al Asociației Inginerilor Feroviari:

00:00

Gradul de absorbție a fondurilor europene este foarte scăzut la modernizarea infrastructurii. Coridorul 4 înseamnă Curtici frontieră-Simeria-Sighișoara-Brașov-București-Constanța, are 890 de km. Din 2001, când a început modernizarea, s-au modernizat 406 km. Dacă atât am făcut în 18 ani, ne mai trebuie încă 18-19 ani. Dar ce facem cu cei 4.500 de km de rețea inter-operabilă, CORE sau TNT? Ne trebuie 170 de ani!

Că nu am performat în atragerea fondurilor europene este de părere și expertul în fonduri europene Mihai Aron. Într-o declarație pentru RFI, acesta atrage atenția că puținii experți care există în structurile implicate sunt, nu de puține ori, schimbați odată cu venirea la guvernare a unei alte puteri politice. Iar personalul prost plătit și slab pregătit este doar una dintre cauzele lipsei de performanță în acest domeniu.

O altă cauză este legislația slabă privind achizițiile publice și licitațiile. Acestea din urmă sunt de multe ori blocate prin contestații.

Este nevoie de îmbunătățirea legii, a punctat Mihai Aron.

00:00

Personalul autorității de management care este destul de puțin, destul de prost plătit, de aceea nu prea există o motivație din partea lor în a se implica. În plus au o pregătire profesională cam slabă. Un alt motiv ar fi achizițiile publice. Ele nu sunt armonizate, la ora actuală, în sensul de a prioritiza proiecte strategice precum căile ferate, autostrăzile. Un al treilea domeniu major este partea de implementare. Se aprobă proiectul, dar, după aceea, apar foarte multe probleme tehnice. Imediat ce apare un nou regim politic , se schimbă gărzile, se schimbă personalul, vă dați seama că cei buni care știu meserie nu mai stau.

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Sursa foto: CFR Pro Infrastructura

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
DAN T 2025
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Toamnă 2025 - 9
mix maraton 2026
Maraton de muzică de Revelion 2026. Din nou, la Digi FM
bolojan invitat AUDIENTA NATIONALA
Premierul Ilie Bolojan face anunțul momentului LIVE la „Audiență...
Dmitri Peskov
Kremlinul afirmă că armistiţiul de Crăciun propus de Ucraina depinde...
Pe aceeași temă
Ce salariu are un mecanic de locomotivă
Cât câștigă un mecanic de locomotivă la CFR Călători. Un tânăr și-a făcut public fluturașul de...
BUCHAREST: Romanian President Klaus Iohannis - resignation farwell ceremony
Demersurile legale pentru recuperarea despăgubirilor datorate de Klaus Iohannis vor...
UNGURU BULAN 2025
Unguru' Bulan: „Lucrez pac-pac, mai repede decât ANAF”
Klaus Iohannis / Foto: Profimedia
ANAF îl dă în judecată pe Klaus Iohannis. Fiscul cere despăgubiri, un milion de euro și...
Te-ar putea interesa și
Warning Strike, Romanian Railway, Bucharest, Romania - 15 Sep 2023
CFR SA: Datoriile depăşesc 200 de milioane de lei, mare parte în urma neîncasării creanţelor...
tren cfr
CFR Călători anunţă suspendarea circulaţiei mai multor trenuri, începând din 21 octombrie, din...
President of Romania Klaus Iohannis arrives to attend the European Political Community summit at Blenheim Palace in Woodstock, Oxfordshire. Picture date: Thursday July 18, 2024.
Klaus Iohannis, executat silit. Fostul preşedinte, obligat de ANAF să predea cheile casei din...
President of Romania Klaus Iohannis arrives to attend the European Political Community summit at Blenheim Palace in Woodstock, Oxfordshire. Picture date: Thursday July 18, 2024.
Președintele ANAF spune că lui Iohannis i s-a comunicat suma pe care o datorează şi i s-a...
Partenerii noștri
Digi24 Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil otrăviți. A murit și tatăl copiilor. Ancheta, foarte dificilă
Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil...
DigiSport Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului: "El crede că e deștept, dar e idiot!"
Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului...
PeRoz Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui Felix. Demnă și puternică, a strălucit într-o rochie elegantă
Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui...
Film Now Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat că are o "obsesie" pentru iubite cu vârsta sub 25 de ani
Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat...
Digi World Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de ce unele studii spun că reduce colesterolul precum unele medicamente
Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de...
Stirile Kanal D Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2 ani. Ce s-a întâmplat, de fapt, în cabinet: "Suntem profund marcați"
Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2...
ProFM Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri a făcut după ce a recunocut că se simțea „mizerabil”
Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri...
Digi Life Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar care a ajutat la reconstruirea catedralei: "Cea mai frumoasă zi din viața mea"
Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar...
Ultimele știri din matinal
pavel bartos site
Pavel Bartoș, în vizită la matinalul Digi FM: povești din culise, provocări amuzante și magia...
Ada Galeș
Ada Galeș, despre forma rară de cancer care i-a pus vocea în pericol: M-a ajutat faptul că...
denis motans
„Tati la pătrat” și un single nou: Denis (The Motans), la Digi FM – despre „Rămâi cu bine”...
zodier
Zodier & YUKA la matinalul Digi FM: de la „Sacou” la „Cioburi”, o poveste despre dragoste...
Ultimele știri
Rodica Stănoiu avere
Ce avere avea Rodica Stănoiu. Fosta ministră a Justiției încasa două pensii și deținea mai...
"Emily In Paris" - Season Five - Netflix Paris Premiere
Sylvie din „Emily in Paris” a făcut furori pe covorul roșu în Franța. Philippine...
Ukraine Agrees to ‘Core Terms’ of Peace Deal
Zelenski spune că Ucraina şi SUA ar putea organiza noi negocieri de pace în SUA în acest...
Gigi Becali
Gigi Becali, critici dure la adresa unui fotbalist de la FCSB: „Băi, cine are TikTok nu poate...