Acum la Digi FM NELLY - Hot In Here

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 20)

vagon modernizat

Banii europeni așteaptă la Bruxelles toate țările Uniunii Europene! Dar România s-a lăsat așteptată destul de mult. Avea la dispoziție pentru perioada 2014-2020, 31,3 mld de euro. Până în februarie 2018 s-au folosit 4,9 mld de euro, adică 15,8 la sută. Sunt date oficiale, aflate pe site-ul Comisiei Europene, dar și al guvernului de la Bucureşti. Numai pentru dezvoltare puteam folosi aproximativ 23 de miliarde de euro. Am atras, în schimb, doar 2.2 miliarde. A spus-o, în mai 2018, președintele Klaus Iohannis.

00:00

Ca să înțeleagă toată lumea, acești bani nu sunt bani pe care ne obligă cineva să-i folosim într-un anume fel, ci pot fi folosiți de România pentru a dezvolta România. Depinde de noi, mai exact de cei care concep proiecte, cum folosim acești bani și cum punem proiectele în operă. Din 23 mld de euro din care puteam folosi pentru dezvoltare, am folosit până acum 2,2 mld. Rată de contractare, adică proiecte depuse, acceptate care pot intră la finanțare, avem doar pentru 40 la sută din acești bani, deci nici măcar pentru jumătate nu avem proiecte depuse. E foarte târziu!

Că există pericolul ca, în continuare să fie pierduți bani, a atras atenția și comisarul european Corina Crețu, încă de la începutul anului 2018, în cadrul conferinței "Fondurile europene, absorbția și impulsul necesar. Cum conectăm România, în anul centenar?", organizată de CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul Băncii Naționale a României

00:00

Din punctul nostru de vedere, procesul de implementare a proiectelor pe teren este încă mult prea lent. Au fost foarte multe proiecte de infrastructură care au avut ca termen anul 2015, apoi anul 2017 și nu s-a reușit terminarea acestora. O mare parte din proiectele majore le-am fazat pentru perioada 2014-2020. Vestea bună e că aceste proiecte se vor termina, vestea proastă este că deja consumă din bugetul 2014-2020. Deci, din cele 20 de mld pe care le avem la dospizitie pentru perioada 2014-2020, 2.8 mld sunt deja fazate pentru care ar fi trebuit terminate în exercițiul financiar anterior și mai ales pentru domeniul transporturilor. Aș vrea să transmit și semnalul că există, în continuare, pericolul de a fi pierduți bani!

România riscă să piardă din nou miliarde de euro din fondurile europene, este avertismentul europarlamentarului Siegfried Mureșan, negociator-şef al Parlamentului European pe bugetul UE pentru 2019. În acest sens, spune el, autoritățile trebuie să dea dovadă de mai mult interes pentru a absorbi acești bani. Comisia Europeană a transmis în mai 2018 Parlamentului European o informare privind Cadrul Financiar Multianual 2007 - 2013. Potrivit datelor Comisiei, suma totală a fondurilor europene dezangajate automat din precedentul cadru financiar se ridică la 4,4 miliarde de euro, scrie Curs de Guvernare.
Din această sumă, România contează cu 1,64 de miliarde de euro, adică peste o treime a fondurilor dezangajate. Potrivit datelor oficiale transmise cursdeguvernare.ro de către europarlamentarul român Siegfried Mureșan, România a pierdut, numai din Fondurile de Coeziune, 540,5 milioane euro pentru proiecte de Transport. Alți bani s-au pierdut din Fondul de Dezvoltare Regională- 123,7 milioane de euro proiecte de transport.

Nici cei de la Bruxelles nu înțeleg de ce România este incapabilă să utilizeze fondurile pe care le are la dispoziție pentru propria modernizare și pentru interconectarea cu rețelele din Uniunea Europeană. Este declarația reprezentantului Confederației Sindicale Naționale Meridian în Comitetul Economic și Social European, Dumitru Fornea.
În opinia sa, dacă nu ne onorăm promisiunile asumate prin mecanismul de interconectare cu Europa și nu atragem fondurile europene pe care le avem la dispoziție, riscăm să fim marginalizați și, până la urmă… dați uitării.

00:00

România a intrat deja într-un con de umbră în ceea ce înseamnă infrastructura de transport. Principala penalizare pentru România este faptul că va fi ocolită de fluxurile de investiții străine directe, va fi ocolită de lanțurile comerciale, de cei care doresc să facă afaceri într-un stat al Uniunii Europene cum este România, bine poziționat din punct de vedere strategic, deci cel mai mare risc pentru noi este să fim dați uitării!

Un alt semnal de alarmă este tras de către Octavian Udriște, președintele Club Feroviar și membru al Asociației Inginerilor Feroviari:

00:00

Gradul de absorbție a fondurilor europene este foarte scăzut la modernizarea infrastructurii. Coridorul 4 înseamnă Curtici frontieră-Simeria-Sighișoara-Brașov-București-Constanța, are 890 de km. Din 2001, când a început modernizarea, s-au modernizat 406 km. Dacă atât am făcut în 18 ani, ne mai trebuie încă 18-19 ani. Dar ce facem cu cei 4.500 de km de rețea inter-operabilă, CORE sau TNT? Ne trebuie 170 de ani!

Că nu am performat în atragerea fondurilor europene este de părere și expertul în fonduri europene Mihai Aron. Într-o declarație pentru RFI, acesta atrage atenția că puținii experți care există în structurile implicate sunt, nu de puține ori, schimbați odată cu venirea la guvernare a unei alte puteri politice. Iar personalul prost plătit și slab pregătit este doar una dintre cauzele lipsei de performanță în acest domeniu.

O altă cauză este legislația slabă privind achizițiile publice și licitațiile. Acestea din urmă sunt de multe ori blocate prin contestații.

Este nevoie de îmbunătățirea legii, a punctat Mihai Aron.

00:00

Personalul autorității de management care este destul de puțin, destul de prost plătit, de aceea nu prea există o motivație din partea lor în a se implica. În plus au o pregătire profesională cam slabă. Un alt motiv ar fi achizițiile publice. Ele nu sunt armonizate, la ora actuală, în sensul de a prioritiza proiecte strategice precum căile ferate, autostrăzile. Un al treilea domeniu major este partea de implementare. Se aprobă proiectul, dar, după aceea, apar foarte multe probleme tehnice. Imediat ce apare un nou regim politic , se schimbă gărzile, se schimbă personalul, vă dați seama că cei buni care știu meserie nu mai stau.

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Sursa foto: CFR Pro Infrastructura

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Vara 2025
510527075_18011357156757690_4766898171676840438_n
We Love Music Festival revine în forță la Râmnicu Vâlcea, în 15 – 16...
Ilie Bolojan
Premierul Bolojan, mesaj pentru profesori: Am scăzut normele...
Confruntări violente în Serbia între susținătorii partidului de guvernământ și protestatari/ Profimedia
Confruntări violente în Serbia între susținătorii partidului de...
Pe aceeași temă
Warning Strike, Romanian Railway, Bucharest, Romania - 15 Sep 2023
Întârzieri de până la 200 de minute la sosirea trenurilor pe litoral, în urma unor probleme de...
digifm.ro-n-featured image
(P) Ce șanse au FCSB, CFR și Craiova în Europa, după rezultatele din tur?
Klaus Werner Iohannis - Gabriel Boric meeting in Chile
Fostul preşedinte Klaus Iohannis, după moartea lui Ion Iliescu: „Mandatele sale de preşedinte...
tren
Călătoria cu trenul se scumpește de la 1 august. Cât va costa un bilet ca urmare a aplicării...
Te-ar putea interesa și
Probleme în Gara de Nord din Bucureşti/ Foto: News.ro
Probleme în Gara de Nord din Bucureşti. Panourile de informare localizate pe peroane şi...
Tren deraiat în Teleorman
Tren deraiat în Teleorman. Trafic reluat parţial între Roşiori şi Măldăeni. Operaţiunile de...
BUCHAREST: Romanian President Klaus Iohannis - resignation farwell ceremony
Klaus Iohannis: De data aceasta votăm chiar pentru direcţia pe care o va lua România în anii...
Klaus Iohannis, președintele României și Sergio Mattarella, președintele Republicii Italiene, susțin o conferință de presă comună după întâlnirea avută la Palatul Cotroceni din București, 19 iunie 2024. Inquam Photos / George Călin
Klaus Iohannis a votat la Sibiu: "Alegerile trebuie să se desfăşoare fără influenţe din afara...
Partenerii noștri
Digi24 VIDEO Cine este jurnalista care l-a întrebat direct pe Vladimir Putin dacă va continua să ucidă civili în Ucraina
VIDEO Cine este jurnalista care l-a întrebat direct pe Vladimir Putin dacă...
DigiSport Ioan Ovidiu Sabău a dezvăluit când va debuta Andrei Gheorghiță la ”U” Cluj
Ioan Ovidiu Sabău a dezvăluit când va debuta Andrei Gheorghiță la ”U” Cluj
PeRoz Din ce face bani Sharon Stone la 67 de ani: "Mai mult decât din filme". Acum 24 de ani a pierdut 18 milioane $ după ce s-a îmbolnăvit
Din ce face bani Sharon Stone la 67 de ani: "Mai mult decât din filme"...
Film Now Leonardo DiCaprio, despre cel mai mare regret din cariera sa. A refuzat un rol care a devenit „o capodoperă” cu Mark Wahlberg
Leonardo DiCaprio, despre cel mai mare regret din cariera sa. A refuzat un...
Digi World Cum scapi de sforăit? Cele mai simple trucuri care chiar funcționează
Cum scapi de sforăit? Cele mai simple trucuri care chiar funcționează
Stirile Kanal D O actriță celebră s-a înecat pe o insulă din Grecia. Lumea filmului, în stare de șoc
O actriță celebră s-a înecat pe o insulă din Grecia. Lumea filmului, în...
ProFM Alina Eremia s-a căsătorit cu Edy Barbu. Nuntă la palat, o rochie de mireasă superbă, petrecere în aer liber
Alina Eremia s-a căsătorit cu Edy Barbu. Nuntă la palat, o rochie de...
Digi Life Cât costă să escaladezi vârful Everest, cel mai înalt de pe planetă. Nepalul măreşte taxa pentru străini
Cât costă să escaladezi vârful Everest, cel mai înalt de pe planetă...
Ultimele știri din matinal
bitza matinal
Bitză: „Am pierdut timp ca să fac bani, dar nu-mi pare rău. Muzica rămâne gratis în sufletul...
edsta 78aab15e-f0b1-44ca-8552-4dafea62b6ed
Edsta, românul care a cucerit America, revine în România după 24 de ani
radu jude la matinal 2025
Radu Jude, despre cum un film făcut cu un iPhone poate câștiga un Urs de Argint
alexandra stan si adi istrate la matinalul digi fm
Alexandra Stan & Adi Istrate: Povestea nebună a piesei „Aerul”
Ultimele știri
politie romania (2)
O femeie de 36 de ani a fost înjunghiată de fostul concubin chiar în incinta unui centru...
volodimir zelenski
Volodimir Zelenski cere armistițiu înainte de negocierile pentru pace: "Putin nu vrea să...
Trump-Putin Alaska Summit 2025
Emisarul special al lui Donald Trump spune că președintele SUA și Putin au convenit asupra...
nicusor dan (5)
Nicușor Dan, drumeție cu fiul lui în spate, pe Valea Sâmbetei, până la Chilia lui Arsenie...