Acum la Digi FM FLO RIDA - WHISTLE

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 20)

vagon modernizat

Banii europeni așteaptă la Bruxelles toate țările Uniunii Europene! Dar România s-a lăsat așteptată destul de mult. Avea la dispoziție pentru perioada 2014-2020, 31,3 mld de euro. Până în februarie 2018 s-au folosit 4,9 mld de euro, adică 15,8 la sută. Sunt date oficiale, aflate pe site-ul Comisiei Europene, dar și al guvernului de la Bucureşti. Numai pentru dezvoltare puteam folosi aproximativ 23 de miliarde de euro. Am atras, în schimb, doar 2.2 miliarde. A spus-o, în mai 2018, președintele Klaus Iohannis.

00:00

Ca să înțeleagă toată lumea, acești bani nu sunt bani pe care ne obligă cineva să-i folosim într-un anume fel, ci pot fi folosiți de România pentru a dezvolta România. Depinde de noi, mai exact de cei care concep proiecte, cum folosim acești bani și cum punem proiectele în operă. Din 23 mld de euro din care puteam folosi pentru dezvoltare, am folosit până acum 2,2 mld. Rată de contractare, adică proiecte depuse, acceptate care pot intră la finanțare, avem doar pentru 40 la sută din acești bani, deci nici măcar pentru jumătate nu avem proiecte depuse. E foarte târziu!

Că există pericolul ca, în continuare să fie pierduți bani, a atras atenția și comisarul european Corina Crețu, încă de la începutul anului 2018, în cadrul conferinței "Fondurile europene, absorbția și impulsul necesar. Cum conectăm România, în anul centenar?", organizată de CursDeGuvernare.ro, cu sprijinul Băncii Naționale a României

00:00

Din punctul nostru de vedere, procesul de implementare a proiectelor pe teren este încă mult prea lent. Au fost foarte multe proiecte de infrastructură care au avut ca termen anul 2015, apoi anul 2017 și nu s-a reușit terminarea acestora. O mare parte din proiectele majore le-am fazat pentru perioada 2014-2020. Vestea bună e că aceste proiecte se vor termina, vestea proastă este că deja consumă din bugetul 2014-2020. Deci, din cele 20 de mld pe care le avem la dospizitie pentru perioada 2014-2020, 2.8 mld sunt deja fazate pentru care ar fi trebuit terminate în exercițiul financiar anterior și mai ales pentru domeniul transporturilor. Aș vrea să transmit și semnalul că există, în continuare, pericolul de a fi pierduți bani!

România riscă să piardă din nou miliarde de euro din fondurile europene, este avertismentul europarlamentarului Siegfried Mureșan, negociator-şef al Parlamentului European pe bugetul UE pentru 2019. În acest sens, spune el, autoritățile trebuie să dea dovadă de mai mult interes pentru a absorbi acești bani. Comisia Europeană a transmis în mai 2018 Parlamentului European o informare privind Cadrul Financiar Multianual 2007 - 2013. Potrivit datelor Comisiei, suma totală a fondurilor europene dezangajate automat din precedentul cadru financiar se ridică la 4,4 miliarde de euro, scrie Curs de Guvernare.
Din această sumă, România contează cu 1,64 de miliarde de euro, adică peste o treime a fondurilor dezangajate. Potrivit datelor oficiale transmise cursdeguvernare.ro de către europarlamentarul român Siegfried Mureșan, România a pierdut, numai din Fondurile de Coeziune, 540,5 milioane euro pentru proiecte de Transport. Alți bani s-au pierdut din Fondul de Dezvoltare Regională- 123,7 milioane de euro proiecte de transport.

Nici cei de la Bruxelles nu înțeleg de ce România este incapabilă să utilizeze fondurile pe care le are la dispoziție pentru propria modernizare și pentru interconectarea cu rețelele din Uniunea Europeană. Este declarația reprezentantului Confederației Sindicale Naționale Meridian în Comitetul Economic și Social European, Dumitru Fornea.
În opinia sa, dacă nu ne onorăm promisiunile asumate prin mecanismul de interconectare cu Europa și nu atragem fondurile europene pe care le avem la dispoziție, riscăm să fim marginalizați și, până la urmă… dați uitării.

00:00

România a intrat deja într-un con de umbră în ceea ce înseamnă infrastructura de transport. Principala penalizare pentru România este faptul că va fi ocolită de fluxurile de investiții străine directe, va fi ocolită de lanțurile comerciale, de cei care doresc să facă afaceri într-un stat al Uniunii Europene cum este România, bine poziționat din punct de vedere strategic, deci cel mai mare risc pentru noi este să fim dați uitării!

Un alt semnal de alarmă este tras de către Octavian Udriște, președintele Club Feroviar și membru al Asociației Inginerilor Feroviari:

00:00

Gradul de absorbție a fondurilor europene este foarte scăzut la modernizarea infrastructurii. Coridorul 4 înseamnă Curtici frontieră-Simeria-Sighișoara-Brașov-București-Constanța, are 890 de km. Din 2001, când a început modernizarea, s-au modernizat 406 km. Dacă atât am făcut în 18 ani, ne mai trebuie încă 18-19 ani. Dar ce facem cu cei 4.500 de km de rețea inter-operabilă, CORE sau TNT? Ne trebuie 170 de ani!

Că nu am performat în atragerea fondurilor europene este de părere și expertul în fonduri europene Mihai Aron. Într-o declarație pentru RFI, acesta atrage atenția că puținii experți care există în structurile implicate sunt, nu de puține ori, schimbați odată cu venirea la guvernare a unei alte puteri politice. Iar personalul prost plătit și slab pregătit este doar una dintre cauzele lipsei de performanță în acest domeniu.

O altă cauză este legislația slabă privind achizițiile publice și licitațiile. Acestea din urmă sunt de multe ori blocate prin contestații.

Este nevoie de îmbunătățirea legii, a punctat Mihai Aron.

00:00

Personalul autorității de management care este destul de puțin, destul de prost plătit, de aceea nu prea există o motivație din partea lor în a se implica. În plus au o pregătire profesională cam slabă. Un alt motiv ar fi achizițiile publice. Ele nu sunt armonizate, la ora actuală, în sensul de a prioritiza proiecte strategice precum căile ferate, autostrăzile. Un al treilea domeniu major este partea de implementare. Se aprobă proiectul, dar, după aceea, apar foarte multe probleme tehnice. Imediat ce apare un nou regim politic , se schimbă gărzile, se schimbă personalul, vă dați seama că cei buni care știu meserie nu mai stau.

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Sursa foto: CFR Pro Infrastructura

Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM, la fiecare 30 de minute. Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
darueste viata
Carmen Uscatu & Oana Gheorghiu: Statul încă nu și-a făcut treaba...
DIGI FM OFERĂ VACANȚE FARĂ SFÂRȘIT
Digi FM oferă Vacanțe fară sfârșit
elena gheorghe 0629beee-e923-4e3c-b9d3-327d89d487aa
Elena Gheorghe, cele mai intime secrete dezvăluite la Matinalul Digi...
Româncă curtată de Brad Pitt
O româncă stabilită de 12 ani în Spania a crezut că este curtată de...
Pe aceeași temă
Mihai Tudose
Mihai Tudose crede în şansa lui Klaus Iohannis de a deveni secretar general al NATO: „Nu cred...
rutte profimedia-0829716235
Mark Rutte, prima reacție publică despre Klaus Iohannis, contracandidatul său la șefia NATO
profimedia-0842406095
Slovenia l-ar putea sprijini pe Klaus Iohannis la NATO
mark rutte si klaus iohannis
Klaus Iohannis, despre competiția cu Mark Rutte pentru șefia NATO: "Avem abordări ușor...
Te-ar putea interesa și
profimedia-0844233773
Iohannis, întrebat ce crede despre un candidat comun al PSD-PNL la prezidenţiale: „Nu cred că...
profimedia-0844233773
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat „Legea 2 Mai”, prin care traficanţii de droguri de...
ambasadoarea sua kathleen kavalec
Ambasadoarea SUA la București, drum cu trenul la Suceava: "Călătoria a fost cu o oră mai...
profimedia-0788519662
Mircea Geoană, despre şansele lui Klaus Iohannis de a conduce NATO
Partenerii noștri
Digi24 Una dintre celebrele gemene siameze Abby și Brittany s-a căsătorit. De ce nu au făcut niciodată operația de separare
Una dintre celebrele gemene siameze Abby și Brittany s-a căsătorit. De ce...
DigiSport Dinamo a pregătit ”planul B”, după ce a fost sancționată dur: ”Sperăm ca Tribuna 1 să fie plină!”
Dinamo a pregătit ”planul B”, după ce a fost sancționată dur: ”Sperăm ca...
PeRoz Reacția unei femei după ce a dezvăluit că s-a căsătorit la doar 18 ani, iar oamenii i-au spus că „e prea tânără”: „Sunt invidioși!”
Reacția unei femei după ce a dezvăluit că s-a căsătorit la doar 18 ani...
Film Now Să fie mamă e bucuria vieții ei. Charlize Theron, imagini rare cu fiicele ei, pe care le-a adoptat cu ani în urmă, la Disney World
Să fie mamă e bucuria vieții ei. Charlize Theron, imagini rare cu fiicele...
Digi World Ce culoare este pantoful din imagine? De ce unii văd roz, iar alții turcoaz
Ce culoare este pantoful din imagine? De ce unii văd roz, iar alții turcoaz
ProFM Copiii lui Michael Jackson, în formulă completă pe covorul roșu, după ani întregi. Prince a fost zâmbitor, Paris și Blanket, sobri
Copiii lui Michael Jackson, în formulă completă pe covorul roșu, după ani...
Digi Life Când se vor finaliza lucrările la spectaculoasa Sagrada Familia
Când se vor finaliza lucrările la spectaculoasa Sagrada Familia
regele charles
Mesajul transmis de regele Charles, bolnav de cancer, în Joia Mare: „Este...
Ultimele știri din matinal
craioveanu marius sava c1b68d54-7272-45e1-b73f-427e6c013cd9
Doctor Marius Sava, specialist în somnologie, ne dezvăluie secretele unui somn odihnitor. Care...
godina 1327e8db-847a-4dfe-823d-5b929efbaade
Marian Godină, despre stand-up, bancuri cu sau fără polițiști și despre cum se simte un...
prim ajutor WhatsApp Image 2024-03-21 at 10.35.262
Mituri în prim-ajutor: Adevăr vs. Ficțiune cu un instructor calificat
andreea balan, de partea buna a diminetii
Andreea Bălan: Din păcate pentru mine, perioada Andre nu e o perioadă frumoasă din viața mea...
Ultimele știri
Balene/ Shutterstock
Regele populaţiei maori vrea ca balenele să aibă aceleaşi drepturi ca şi oamenii
tramvaiul-41
Tramvaiul 41 nu va circula sâmbătă, 30 martie. Călătorii vor fi preluați de linia navetă 641
beyonce
Beyonce, vedeta afro-americană a muzicii pop, lansează primul său album country
e-factura2024
Guvernul a prelungit termenul în care nu se dau amenzi pentru cei care nu pot introduce...