Votul sau nimic - Alegeri în zodia Fake News

780x530

Consumăm fake news de pe vremea când acestea erau alb-negru și veneau direct și exclusiv de la conducerea de partid și de stat. Pe vremea aia, cel puțin, știam cu toții că sunt minciuni și, pentru a scăpa de povara lor, se tratau cu bancuri.

Tăți mințăsc”, spuneau ardelenii, când, pe la mijlocul anilor 90, erau vizitați de operatorii de sondaje trimiși pe teren să măsoare audiența ziarelor, radiourilor sau televiziunilor nou apărute după Revoluție. Era epoca lui „Ați mințit poporul cu televizorul”. Așadar, fake news și post-adevăr nu sunt nici fenomene noi, în România, și nici de import. Am putea spune, chiar, că vin din vechiul regim: omagiile aduse „odioasei dictaturi și sinistrei sale soții” erau o lungă înșiruire de minciuni: marile succese ale economiei, raportările de recolte, elogiile aduse tovarășului și tovarășei de oamenii muncii, toate erau ficțiuni lucrate în redacțiile vremii. Aproape că nu există avocat pensionat din zona Capitalei care să nu susțină că el este părintele celebrei ziceri „Tovarăși, Scînteia nu minte”, cu care ar fi încercat să salveze un șef din agricultură acuzat că a furat de pe câmpurile patriei, deși Scînteia, ziarul Partidului Comunist (bunicul actualului Adevărul, pentru cei mai tineri), raportase că recolta fusese deja culeasă.

Propaganda neagră

Între timp, fake news-ul s-a democratizat odată cu instrumentele de comunicare. În rețelele de socializare e la îndemâna oricui și a devenit una dintre armele cele mai eficiente în lupta electorală. Uneori i se spune propagandă neagră și este folosită pentru diabolizarea adversarilor. Alteori are scopul de a stârni lehamitea și a ține votanții departe de procesele electorale.

Am încercat să aflăm cât de mult au contat aceste știri false în dimensiunea absenteismului românesc. Și cum se acționează. Cum se naște fenomenul, cum influențează comportamentul electoral, ce efecte are. Unul dintre modurile de operare este minciuna prin omisiune. „Întotdeauna se pleacă de la o componentă de adevăr dar se exagerează sau se distorsonează aspecte care servesc scopului promotorului. Consultanții electorali folosesc în mod deliberat demobilizarea votanților oponentului politic”, explică Oana Popescu, analist politic la centrul Global Focus.

Dacă la început sloganul „PSD – PNL, aceeași mizerie” a fost un mod de a amenda inacțiunea opoziției sau alianțele conjuncturale. Mesajul electoratului dezamăgit a fost preluat de strategii politici pentru a acredita ideea că „oricum, în cazul României, clasa politică este toată la fel, că nu se poate schimba nimic, că în realitate nu ai pe cine alege”, spune Popescu. Scopul era scăderea interesului românilor pentru alegeri. Ceea ce, de-a lungul timpului, s-a și întâmplat. „Cu cât a fost mai degradată imaginea democrației în România, cu atât mai mulți au luat decizia de a nu mai participa la acest joc”, observă Ionuț Codreanu, de la Active Watch.

„Dacă o campanie electorală este bruiată de subiecte neverosimile sau senzaționaliste, parcă nu mai ai nici un interes să participi la procesul democratic. Este un circ, este prea mult spectacol în aceste subiecte care nu au o bază factuală sau au una foarte fragilă, supradimensionată și exagerată – deopotrivă de politicieni și de jurnaliști”. Codreanu amintește câteva exemple de astfel de teme care au circulat în spațiul public agresiv în timpul campaniilor electorale: „Toată narațiunea cu Soroș, corporații, multinaționale, guverne străine care, toți și toate, doresc să țină România în subdezvoltare. E genul de mesaj care te determină să te duci acasă și să faci altceva pentru că totul e pierdut și oricum nu luăm noi decizia”.

Nu se întâmplă, desigur, doar în România. Este deja clasic un tweet postat chiar în ziua alegerilor de candidatul republican la Președinția Statelor Unite, Donald Trump: „CNN anunță că există probleme cu aparatele de vot în întreaga țară”. Deși cei de la CNN i-au atras imediat atenția viitorului președinte că a schimbat întregul sens al știrii, adăugând o literă – country (țară) în loc de county (județ) – tweetul mai este și acum acolo, suspendat în trecutul universului virtual (unde, de fapt, totul este un fel de prezent continuu). Cu siguranță au fost destui oameni care au înțeles că merg deagaba la vot, pentru că sistemul electoral are o defecțiune.

Afurisirea ca program electoral

Pe fondul unei convingeri populare că votul nu schimbă nimic („nu contează cine votează, contează cine numără voturile”, spune o vorbă atribuită lui Iosif Stalin), campania pentru ultimele parlamentare din România a fost impregnată de zvonuri demobilizare. Oana Popescu amintește câteva dintre mesaje: „N-are rost să votați cu ăștia, n-or să facă pragul”; „N-or să conteze, n-or să facă majoritate, decizia va fi luată de cei dintotdeauna”; „Există niște rețele corupte care domină și administrația publică, și aparatul guvernamental atât la nivel local cât și central”. Parțial, comentează analistul politc, este adevărat: „Este adevărat că avem un stat în mare măsură captiv acestor rețele de interese corupte, care se prepetuează la nivel de middle management sau de angajați în sectorul public. Iar oamenii știu că până la urmă succesul lor depinde de bunul plac al primarului și al administrației pe care o numește chiar el”. Aici se influențează nu doar votul în sine ci și participarea la vot, pentru că, spune Oana Popescu, „nu trebuie să ai neapărat aceeași părere cu primarul dar nu vrei să te pui rău cu figurile locale de autoritate”. O astfel de figură de autoritate este și biserica, mai ales la țară – atât prin figura preotului cât și prin mecanismele de dependență: „Omul are un botez, o nuntă, o înmormântare. Toate aceste figuri pot să influențeze votul și participarea”. Să ne amintim, în acest context, de preotul din Dâmbovița, paroh de Viforâta și cadru didactic la Universitatea Valahia din Târgoviște, care a cerut afurisirea, anatema și chiar excomunicarea celor care nu au votat pentru modificare Constituției în sensul redefinirii căsătoriei.

Nu există studii științifice dedicate analizării cauzelor absenteismului în România. Institutele specializate au preferat, în ultimii ani, să ofere prognoze referitorare la cotele de piață electorală deținute de diverșii actori și nu de puține ori cifrele pe care le-au vehiculat au contrastat de la un operator la altul. Nimeni nu s-a îngrijit să comande un studiu al comportamentului electoral. Nu se regăsește nici unde o ierarhie a motivelor care i-au determinat pe alegători să nu meargă la vot. Așa că nu știm dacă a contat mai mult eșecul succesiv al guvernărilor decât discursurile de mobilizare anoste, dacă traseismul a primat în fața atacurilor la persoană, dacă oamenii au renunțat pentru că li s-a spus într-una că întreaga ofertă politică este bolnavă, dacă nu s-au simțit reprezentați sau dacă au perceput că reprezentanții le-au trădat așteptările, dacă – poate – așteptările au fost nerealiste sau dacă li s-a inoculat ideea că democrația liberală oricum nu aduce nici un beneficiu.

Distorsionările și demobilizarea sunt o practică destul de la îndemâna celor care au acces la instrumente media penetrante, care se angajează alături de anumiți actorii politici să păcălească publicul, povestește Ionuț Codreanu, care a monitorizat audio-vizualul românesc de-a lungul mai multor runde electorale. Și explică: de multe ori, publicului i se vând la preț și pretenții de dezbateri electorale emisiuni de pură promovare politică, în care protagoniștii nu prea sunt deranjați de gazde și nici nu au adversari politici cu care să își confrunte opiniile sau care să le pună la îndoială spusele – de cele mai multe ori neverificabile imediat. Astfel se propagă exagerări, dezinformări, minciuni.

Subiectele cu bază factuală fragilă, mesajele negative, propaganda neagră, cum i se mai spune, precum și știrile false degradează în timp imaginea democrației și determină dezinteresul sporit al alegătorilor, unii optând pentru a nu mai lua parte la jocul electoral. Efectul, conchide Oana Popescu, nu este neapărat imediat ci mai degrabă pe termen mediu spre lung: câștigă cei rodați în bătăliile electorale de rutină. Iar aceste lupte nu se duc doar în timpul alocat campaniilor oficiale ci zi de zi, vreme de patru ani, între două consultări populare. Pentru că după alegeri este înainte de alegeri. 

 

Ionuț Codreanu, Active Watch: cum au alungat temele false adevăratele dezbateri de campanie

Oana Popescu, de la GlobalFocus Center Romania, explică despre motivele pentru care partidele mari sunt interesate ca majoritatea alegătorilor să refuze implicarea politică și cum practică acestea demobilizarea – inclusiv prin știri false

Pe aceeași temă

Recomandarile Digi FM

masca2

„Deșeurile COVID” ajung în ocean și se transformă în bombe ecologice

Citește și

Persoană cu mască sanitară pe față, află de deces, mort de coronavirus, COVID-19

Un nou record negativ: 698 de cazuri de coronavirus confirmate în ultimele 24...

deian boldor

Deian Boldor neagă că ar fi fost bătut de coechipierii săi pentru că are...

Concurs la Digi FM

780x530(11)

Marea te cheamă la ea!

Partenerii noștri

Prognoză specială pentru București. Duminică, vremea se va menține călduroasă, maximele ajungând la 34 de grade
Digi24

Prognoză specială pentru București. Duminică, vremea se va menține...

Viitorul - Academica Clinceni, 15:00, Digi Sport 1. Meciul se joacă AZI după alarma falsă de COVID-19
DigiSport

Viitorul - Academica Clinceni, 15:00, Digi Sport 1. Meciul se joacă AZI...

Ea e incredibil de frumoasă, iar fiica i-a moștenit trăsăturile. Imagini cu fata lui Catherine Zeta-Jones
PeRoz

Ea e incredibil de frumoasă, iar fiica i-a moștenit trăsăturile. Imagini...

O celebră actriță dezvăluie ce a însemnat să lucreze cu Tom Cruise în Mision: Impossible: Mi-era frică de el
Film Now

O celebră actriță dezvăluie ce a însemnat să lucreze cu Tom Cruise în...

Atmosfera Pământului a “răsunat” precum un clopot! Cum explică experții fenomenul
Digi World

Atmosfera Pământului a “răsunat” precum un clopot! Cum explică experții...

6 obiceiuri bizare ale cainilor explicate. De ce se comporta asa patrupedul tau
Digi Animal World

6 obiceiuri bizare ale cainilor explicate. De ce se comporta asa...

Detalii surprinzătoare din jurnalul secret al lui Michael Jackson. Marea obsesie a regelui muzicii pop
ProFM

Detalii surprinzătoare din jurnalul secret al lui Michael Jackson. Marea...

Vezi cele mai tari filme de acțiune din 2019 în aplicația Digi Online
Digi Online

Vezi cele mai tari filme de acțiune din 2019 în aplicația Digi Online

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digifm.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utmt, __utmb, __utmc, __utmz
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY, APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
auth_token, twll, secure_session, guest_id, __utma, remember_checked, remember_checked_on
Disqus disqus.com Vezi politica de confidenţialitate
mp_17b27902cd9da8972af8a3c43850fa5f_mixpanel, Disqusauth, sessionid, _utmb, disqus_unique, testCookie
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Trimite
Vezi aici politica de confidențialitate