Acum la Digi FM Nono Semen IMAGINE DRAGONS - Radioactive

(P) Mai puține împăcări între consumatori și bănci. Care sunt cauzele și ce recomandă CSALB

Alexandru Păunescu

În prima jumătate a anului, Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat recorduri din punct de vedere valoric ale beneficiilor obținute de consumatori după ce și-au renegociat contractele de credit în cadrul CSALB. Un consumator din București a obținut ștergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 EUR).

Același lucru s-a întâmplat și într-un caz din Oradea, pentru care aceeași bancă a șters suma de 51.930 CHF. În luna iunie, o bancă a șters 43.000 de CHF și a închis creditul unei familii din București care se confrunta cu dificultăți financiare.

Unul dintre efectele produse de aceste recorduri valorice a fost creșterea refuzurilor, din partea consumatorilor, de acceptare a soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB. Astfel, dacă anul trecut, în 85% dintre negocierile purtate între consumatori și bănci, părțile acceptau soluția dată de conciliatorii CSALB, trendul din ultimele luni arată o scădere a numărului de soluții acceptate. Acum, doar 80% din negocieri se încheie cu o împăcare. Cauza principală (65%) pentru care negocierile au eșuat o reprezintă refuzurile venite din partea consumatorilor. Practic, consumatorii au așteptări mai mari în raport cu ofertele băncilor și compară, în mod greșit, beneficiile obținute de alți consumatori cu propriile beneficii. Acest lucru a dus la eșuarea a peste 50 de negocieri în primele nouă luni ale anului.

Iată câteva exemple în care negocierile cu băncile au eșuat după ce consumatorii au refuzat soluțiile date de conciliatori:

  • După negocierea care avea ca obiect reechilibrarea a două contracte de creditare, conciliatorul a propus părților conversia ambelor credite din CHF în lei, cu un discount de 17,5% pentru un credit din anul 2008 și de 25% pentru un credit din 2007. În urma conversiei dobânda aferentă ambelor credite urma să fie IRCC + 3.5%, însă consumatorul a refuzat propunerea.
  • Reducerea comisionului de administrare de la 0,12% la 0,06%, ceea ce ar însemna o economie de 1.050 de CHF. Acordul includea și posibilitatea restructurării creditului dacă respectivul consumator ar fi întâmpinat probleme financiare.
  • Într-un dosar de conciliere în care părțile au ajuns după executare silită a imobilului, consumatorul a refuzat soluția de reducere cu 50% a sumei rămase de achitat și reeșalonarea diferenței pe o perioadă de 7 ani, cu dobândă zero. Reducerea de 50% oferită de bancă reprezenta suma de 41.100 lei.
  • Consumatorul, fost angajat al băncii cu care a negociat în cadrul CSALB, a solicitat anularea comisionului de administrare perceput lunar (aproximativ 40 de euro/lună) și restituirea lui din 2008 până în prezent. Banca a acceptat eliminarea acestui comision doar pentru o perioadă de 12 luni, motiv pentru care consumatorul a refuzat soluția propusă.  

Fac un apel către consumatori să nu se mai raporteze la alte cazuri soluționate în cadrul CSALB deoarece fiecare caz este particular, la fel cum și băncile se raportează la fiecare consumator în mod diferit. Vă reamintim că recordurile valorice înregistrate în urma concilierilor reprezintă sume șterse din soldul unor consumatori aflați în situații sociale și financiare extrem de dificile. Recomand realism și echilibru față de așteptările pe care le au consumatorii de la bănci și o analiză atentă înainte de a refuza propunerea venită din partea conciliatorilor. Să se gândească în primul rând la faptul că nu toți consumatorii care trimit cereri către CSALB ajung să negocieze cu băncile, dar și la faptul că, refuzând o ofertă pe care o consideră insuficient de favorabilă lor, rămân doar cu alternativa instanței, acolo unde costurile de timp și de bani sunt incomparabil mai mari, deoarece procedura de negociere este gratuită pentru consumatori, în cadrul CSALB. Pentru bănci ar fi necesară o disponibilitate mai mare pentru negociere în cadrul Centrului și o adaptare a ofertelor la fiecare caz analizat. Reprezentanții băncilor care participă la concilieri trebuie să aibă mandate mai permisive, pregătindu-ne astfel pentru ceea ce s-ar putea întâmpla la începutul anului viitor când vor înceta toate efectele reglementărilor care au stabilit amânarea plății ratelor. Ne așteptăm ca anul viitor să înregistrăm mai multe cereri de negociere, iar băncile trebuie să fie pregătite pentru acest fapt, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Ce spun conciliatorii care intermediază negocierile:

Nela Petrișor, conciliator CSALB: Sunt câteva cauze care, în opinia mea, duc la aceste refuzuri venite din partea consumatorilor. De exemplu, unii oameni așteaptă alte modificări legislative care să le maximizeze beneficiile obținute în raport cu băncile. O altă cauză este atitudinea rigidă, radicală a celor două părți în timpul negocierilor, când nimeni nu vrea să renunțe la poziția inițială. Le recomand consumatorilor să nu uite o vorbă veche care spune că „ce este în mână nu e minciună”. Este bine să accepte o soluție care le dă o rezolvare chiar și de moment. Într-un moment dificil este mai înțelept să spui „da” decât „nu”, mai ales în vremuri grele cum sunt acestea.

Camelia Popa, conciliator CSALB: Unii consumatori se așteaptă să obțină tot ceea ce ei cer, nefiind dispuși să negocieze. Asta se întâmplă deși majoritatea dintre ei nu cunosc nici actele adiționale pe care le-au semnat de a lungul timpului. În plus, compară cazul lor cu alte cazuri soluționate de CSALB, deși situațiile nu sunt similare, iar mulți dintre ei nu au dificultăți sociale sau financiare care să le justifice cererile. Mulți pleacă de la premisa că băncile restituie unele sume de bani și cererea lor se bazează doar pe acest fapt. De exemplu sunt cazuri în care băncile au acordat dobânzi minime unor consumatori, urmând ca atunci când aceștia își revin din punct de vedere financiar, banca să-și recupereze dobânda neîncasată. Doar că, unii consumatori solicită ca acest lucru să nu se întâmple și să beneficieze de aceeași dobândă redusă.

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Primăvara 2025
audiente radio 2025 770x440
Digi FM are cea mai mare creștere de audiență dintre toate radiourile...
KV Parteneri - DIGI FM_4x5web
Conferința OPEN MINDS revine în 4 iunie cu peste 50 de speakeri și...
Victoria Stoiciu
Victoria Stoiciu: Violenţa împotriva femeilor atinge cote alarmante...
Pe aceeași temă
Noua Casă, locuință, proprietari de apartament, garsonieră, imobiliar, agent imobiliar
Programul Noua Casă 2025 a devenit operațional. Cât e avansul minim solicitat și care sunt...
Americanii se grăbesc să cumpere mai multe produse ca de obicei, pe fondul temerilor legate de tarifele impuse de Trump/ Shutterstock
Americanii se grăbesc să cumpere mai multe produse ca de obicei, pe fondul temerilor legate de...
Elon Musk as the Headline Speaker at the Cannes Lions Festival in Cannes, UK
Ascensiunea politică recentă a lui Elon Musk a revitalizat speranţele băncilor de pe Wall...
Euro, bani, valută, casierie, rate, credite, împrumuturi, finanțe
Tot mai mulți români apelează la credite ipotecare
Te-ar putea interesa și
Card bancar
2023, unul din cei mai dificil ani pentru angajaţii băncilor după criza financiară
florin citu functionare coalitie digi24
Florin Cîţu, urmărit penal în dosarul achiziţiei de vaccinuri în pandemie. Este acuzat de...
Conturi, carduri bancare și bani
9 din 10 români nu au încredere în bănci
Light,Bulb,With,Wood,House,On,The,Table,,A,Symbol
Ce spune noul regulament de furnizare a energiei electrice. Furnizorul are obligaţia să...
Partenerii noștri
Digi24 Noi imagini din operațiunea „Pânza de păianjen”. Momentul în care ucrainenii atacă un bombardier rusesc, lângă avioane deja în flăcări
Noi imagini din operațiunea „Pânza de păianjen”. Momentul în care...
DigiSport Ce umilință! Au pierdut cu 0-8 acasă în preliminariile pentru Cupa Mondială 2026
Ce umilință! Au pierdut cu 0-8 acasă în preliminariile pentru Cupa...
PeRoz Meghan Markle și Prințul Harry, criticați pentru un videoclip „stânjenitor” din sala de nașteri: „Totul pare fals și regizat”
Meghan Markle și Prințul Harry, criticați pentru un videoclip...
Film Now Arnold Schwarzenegger, despre scena pe care ar șterge-o definitiv din carieră: „Era ridicolă, dar a fost un film foarte ieftin”
Arnold Schwarzenegger, despre scena pe care ar șterge-o definitiv din...
Digi World Mărturisirile emoționante ale unei femei care susține că a fost în moarte clinică timp de 24 de minute: „Moartea nu e sfârșitul!”
Mărturisirile emoționante ale unei femei care susține că a fost în moarte...
Stirile Kanal D Nicușor Dan rămâne fără Ionuț, agentul SPP celebru! Motivul e uluitor!
Nicușor Dan rămâne fără Ionuț, agentul SPP celebru! Motivul e uluitor!
ProFM Un artist celebru a încercat să se sinucidă de două ori și a fost în comă, după o aventură cu soția unui prieten: „M-am simțit vinovat”
Un artist celebru a încercat să se sinucidă de două ori și a fost în comă...
Digi Life Care sunt culorile care atrag cel mai mult la o primă întâlnire. O expertă în relație spune că bărbații în mov sunt cei mai atrăgători
Care sunt culorile care atrag cel mai mult la o primă întâlnire. O expertă...
Ultimele știri din matinal
alexandra stan si adi istrate la matinalul digi fm
Alexandra Stan & Adi Istrate: Povestea nebună a piesei „Aerul”
haihui2 2025
„Ne-au urmărit cu camerele ascunse” – Cum a fost călătoria HaiHui în Doi în Coreea de Nord
minelli la matinal
Minelli între turnee în America și viața de mamă: Copiii îmi dau note la piesele noi
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
Ultimele știri
Emmanuel Macron și Albert de Monaco/ Profimedia
Cadoul inedit al lui Emmanuel Macron pentru Albert de Monaco. Un munte subacvatic a primit...
Tren deraiat în Teleorman
Tren deraiat în Teleorman. Trafic reluat parţial între Roşiori şi Măldăeni. Operaţiunile de...
Naţionala tricoloră, învinsă cu 2-1 de Austria în preliminariile Cupei Mondiale din 2026/ Profimedia
Naţionala tricoloră, învinsă cu 2-1 de Austria în preliminariile Cupei Mondiale din 2026...
rusalii
Rusaliile sau Pogorârea Duhului Sfânt, una dintre cele mai vechi sărbători creştine. Tradiţii...