Acum la Digi FM LOW DEEP T - Cassablanca

Încălzirea globală poate transforma alimente consumate aproape zilnic în produse de lux

Boabe și pudră de cacao lângă ciocolată, alimente, dulciuri
Foto: Shutterstock

Dacă în trecutul îndepărtat anumite alimente cum ar fi cafeaua, ciocolata și condimentele erau produse de lux, astăzi acestea sunt produse de bază în supermarketuri în multe țări dezvoltate. Schimbările climatice ar putea modifica din nou această situație în următoarele decenii. 

La apogeul civilizației mayașe, boabele de cacao erau o monedă valoroasă, folosită pentru a plăti muncitorii și tranzacționată în schimbul unor bunuri pe piață. Negustorii spanioli au adus cacao în Europa, unde a devenit un răsfăț popular la curțile regale. În 1828, chimistul olandez Coenraad Johannes van Houten a inventat un procedeu de tratare a boabelor de cacao cu săruri alcaline și de producere a ciocolatei sub formă de pudră care putea fi amestecată cu apă. Acest proces a transformat ciocolata într-un produs accesibil care putea fi produs în masă.

Cafeaua a fost cândva o delicatesă puțin cunoscută, folosită pentru ritualuri religioase în Etiopia, înainte ca, în secolul al XVII-lea, comercianții occidentali să ducă băutura aromată în țările lor de origine și să o servească în cafenele, populare printre expeditori, brokeri și artiști. După ce olandezii au obținut răsaduri, cultivarea cafelei s-a extins rapid în întreaga lume și a devenit o băutură populară, de zi cu zi. 

Astăzi, ciocolata și cafeaua sunt, din nou, în pericol de a deveni scumpe și inaccesibile. 

Atât ciocolata, cât și cafeaua ar putea redeveni alimente de lux, rare, din nou, din cauza schimbărilor climatice, spune Monika Zurek, cercetător principal la Environmental Change Institute de la Universitatea din Oxford. 

Potrivit unui studiu din 2013, întinderi vaste de terenuri din Ghana și Coasta de Fildeș ar putea deveni improprii pentru producția de cacao dacă temperatura globală va crește în medie cu două grade Celsius. „Cacaoa era pentru regi și pentru nimeni altcineva. Schimbările climatice afectează puternic zonele de producție... ar putea deveni din nou produs de lux”, spune Zurek.

Potrivit unui studiu din 2015, schimbările climatice ar putea distruge jumătate din terenurile folosite pentru cultivarea cafelei la nivel mondial până în 2050. Un alt studiu sugerează că suprafețele potrivite pentru cultivarea cafelei în America Latină ar putea scădea cu 88% până în 2050 din cauza creșterii temperaturilor.

Timp de mii de ani, mirodeniile au fost simbolul bogăției și al puterii. Cererea de mirodenii a dus la apariția primelor rute comerciale globale, a creat imperii vaste și a definit economia mondială. În prezent, condimentele sunt omniprezente și sunt adesea cele mai ieftine produse de pe rafturile supermarketurilor. Însă, potrivit lui Zurek, acestea ar putea redeveni articole de lux.

Culturile de condimente sunt deja afectate de schimbările climatice. Precipitațiile abundente și umiditatea ridicată oferă terenuri fertile pentru dăunători precum afidele și boli precum otrăvirea. În Kashmir, cea mai mare regiune indiană de cultivare a șofranului, condițiile de secetă au făcut ravagii în recoltele acestei culturi luxuriante de culoare purpurie.

Producția de vanilie din Madagascar a fost afectată de condițiile meteorologice extreme din ultimii ani. Un ciclon a devastat 30% din recolta de pe insulă în 2017, trimițând prețurile la un nivel record de 600 de dolari (434 de lire sterline) pe kilogram, făcând pentru scurt timp condimentul mai scump decât argintul.

Pericolul ca produsele de zi cu zi să devină obiecte de lux este descurajator, spune Monique Raats, director al Centrului pentru alimentație, comportament al consumatorului și sănătate de la Universitatea din Surrey. „Multe alimente ar putea deveni inaccesibile pentru o mulțime de oameni”.

Carnea, care în prezent face parte din masă obișnuită a multor oameni, este posibil să devină un produs de lux în următoarele câteva decenii, pe măsură ce tot mai mulți oameni adoptă o dietă bazată pe plante pentru a-și reduce amprenta de carbon, spune ea. De asemenea, este posibil ca oamenii să facă această schimbare din cauza volumului mare de teren agricol ocupat de producția de carne, situație care ar putea să nu mai fie fezabilă pe măsură ce populația lumii crește.

Mâncatul de carne ar putea deveni inacceptabil din punct de vedere social și ar putea fi privit într-o lumină similară cu cea a fumatului, spune Peter Alexander, cercetător principal în securitate alimentară la Universitatea din Edinburgh. "S-ar putea ajunge la un punct în care să mănânci un burger nu mai este un lucru cool pe care să-l faci cu prietenii tăi".

Dar să ajungem la acest punct nu este simplu, spune Esther Papies, profesor de psihologie socială la Universitatea din Glasgow. „A mânca carne este norma - devine parte a unei identități naționale. Să te abați de la asta este greu”, spune ea, adăugând că mulți vegani și vegetarieni se luptă cu faptul că trebuie să explice sau să justifice de ce nu mănâncă carne. Veganismul, în special, pare să stârnească sentimente puternice, de la iritare până la furie pasională. 

În încercarea de a-și reduce emisiile, țările ar putea alege, de asemenea, să taxeze carnea în viitor, așa cum multe au făcut cu zahărul, spune Alexander. Acest lucru ar duce la creșterea prețurilor la carne și ar face din aceasta un produs de lux. 

Creșterea animalelor este responsabilă pentru 14,5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, iar producția de carne roșie reprezintă 41% din aceste emisii. Producția globală de carne de vită produce emisii aproximativ egale cu cele ale Indiei și necesită 20 de mii de tone de dioxid de carbon. 

Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM, la fiecare 30 de minute. Ca să știi!

Recomandări DigiFM
The,Czechoslovak,Socialist,Republic,-,1960s:,Vintage,Photo,Shows,Young
Marian Godină: Cum ar arăta un grup de Facebook al mamelor de acum 40...
Bancnote de 100 de lei, bani, casierie, plată, rate, achitare, datorii
Analiștii financiari îi avertizează pe românii cu probleme financiare...
Radu Paraschivescu
Radu Paraschivescu: Cine regretă comunismul, îl merită înapoi
Pe aceeași temă
magazin satesc
Din cauza scumpirilor, românii își cumpără mâncare „pe caiet”
Încălzire globală, Soarele dogorește asupra Pământului, schimbări climatice, căldură solară
Pericolul ca planeta să fie mai caldă cu peste 1,5 grade Celsius a crescut la 50%, iar...
Cumpărături de ouă și alte produse alimentare în supermarket, hypermarket de comerț, shopping, mâncare
Chesnoiu: Nu avem de ce să ne temem de perspectiva unei crize alimentare. În România vorbim de...
Piață și supermarket
Scumpiri record la alimente. Ministrul Agriculturii: Prețul la energie a creat bulgărele de...
Te-ar putea interesa și
Nicolae Ciucă
Ciucă: România nu are de ce să își facă probleme din punct de vedere al asigurării produselor...
inflatie
Rata anuală a inflaţiei a urcat la 8,53%. Gazele, uleiul, cartofii și combustibilii au...
Cumpărături,mâncare,supermarket,hypermarket,alimente
Prețurile alimentelor în lume rămân la cel mai ridicat nivel din ultimii 10 ani. Creșterea va...
Italy, Rome: Italian Premier Giuseppe Conte while drinking an espresso coffee
Cafeaua espresso, în patrimoniul UNESCO? Italia susține că e mai mult decât o „simplă băutură”
Partenerii noștri
Digi24 Joe Biden, mesaj către benzinăriile din SUA: Sunt vremuri de război. Scădeți prețul la pompă
Joe Biden, mesaj către benzinăriile din SUA: Sunt vremuri de război...
DigiSport Joyskim Dawa l-a "câștigat" pe Gigi Becali! Fundașul a marcat primul său gol în tricoul FCSB-ului
Joyskim Dawa l-a "câștigat" pe Gigi Becali! Fundașul a marcat primul său...
PeRoz A trăit șocul vieții ei când a aflat că e însărcinată cu două perechi de gemeni identici: "Va fi o nebunie". Cum o ajută prietenii
A trăit șocul vieții ei când a aflat că e însărcinată cu două perechi de...
Film Now Catherine Zeta-Jones, imagine rară cu Michael Douglas din tinerețe. Actrița duce dorul întâlnirilor romantice și a reușit să-și cucerească fanii: ”Cei mai frumoși!”
Catherine Zeta-Jones, imagine rară cu Michael Douglas din tinerețe...
Digi World Adevărul despre plicurile de ceai pe care le folosește toată lumea. Ce au descoperit în ele oamenii de știință
Adevărul despre plicurile de ceai pe care le folosește toată lumea. Ce au...
Digi Animal World Motivul pentru care un câine adoră să petreacă timpul pe acoperiș. Stăpâna sa a fost forțată de vecini să pună un afiș în fața casei
Motivul pentru care un câine adoră să petreacă timpul pe acoperiș. Stăpâna...
ProFM Shakira, surprinsă la surf cu un tânăr arătos, la aproape o lună de la despărțirea de fotbalistul Gerard Pique
Shakira, surprinsă la surf cu un tânăr arătos, la aproape o lună de la...
Digi Life Folosești același limbaj al iubirii cu al partenerului tău? Persoanele care își exprimă afecțiunea în stilul preferat al jumătății lor au relații mai puternice, susține un studiu
Folosești același limbaj al iubirii cu al partenerului tău? Persoanele...
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digifm.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utmt, __utmb, __utmc, __utmz
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY, APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
auth_token, twll, secure_session, guest_id, __utma, remember_checked, remember_checked_on
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Trimite
Vezi aici politica de confidențialitate