Acum la Digi FM Alice Tudor BRUNO MARS - Just the way you are

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 6)

cfr6

CE VITEZĂ AU TRENURILE ÎN ROMÂNIA

30-35 de kilometri pe oră! Este viteza medie comercială cu care circulă trenurile din România. O consecință rușinoasă a lipsei investițiilor în infrastructură, recunoscută de toți factorii implicați. Iar efectele se răsfrâng asupra călătorilor.

În 1939, România se putea mândri cu trenuri ce prindeau peste 100 km/h. Anul 1939 este unul de referință. Căile ferate erau unul dintre domeniile în care țara putea ține capul sus în față occidentului. Asta, atât la parcul total de vagoane și locomotive, cât și la vitezele medii, la densitatea rețelei sau la frecvența trenurilor.

CFR-ul avea peste 2.000 de locomotive cu aburi ale căror viteze maxime erau de 60-70 km/h, dar existau și peste 100 de automotoare fabricate la Malaxa București. Acestea atingeau 110 km/h, făcând posibil un drum București- Constanța în două ore și jumătate.

NIMIC NOU LA VITEZA TRENURILOR DIN 1939 PÂNĂ AZI?

E adevărat, în 1939 trenul era singurul mijloc de transport acceptabil la preț pe distanțe mari. Nu prea existau curse interurbane de autobuze, iar parcul auto avea sub 40.000 de autoturisme.

Concret, de la București la Buzău sunt 128 km, pe calea ferată. Dacă în 1939, cel mai rapid tren parcurgea această distanță într-o oră și 28 de minute, în 2014 timpul de călătorie era de o oră și 51 de minute. Astăzi, potrivit CFR Călători, pentru cei 128 de km sunt necesare aproximativ 2 ore și 5 minute.

Mergem pe altă rută. Între București și Suceava sunt 450 km. Se parcurgeau cu cel mai rapid tren în 7 ore și 7 minute în 1939, în 5 ore și 53 de minute în 1988, iar în 2014 în 6 ore și 30 de minute. Astăzi, distanță este parcursă în peste 7 ore, depinde de rută.

București-Brașov este o rută foarte solicitată. Distanța de 166 km era parcursă în 3 ore și 10 minute în 1939, în 2 ore și 40 de minute în 1988, iar în 2014 în 2 ore și 24 de minute.

Luăm și o rută spre vest. București-Oradea. Cei 650 km se parcurgeau în 13 ore și 45 de minute în 1939, în 9 ore și 57 de minute în 1988 și în 12 ore și 33 de minute în 2014.

DE CE NU AVEM INFRASTRUCTURĂ PENTRU TRENURI DE MARE VITEZĂ?

Cum s-a ajuns aici și ce e de făcut, am încercat să aflăm de la președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. Pe calea ferată este nevoie de reparații capitale, dar și de investiții majore, spune Maxim Rodrigo

00:00

Este urgent nevoie de investiții, în poduri, podețe, aparate de cale ferată, stații vârf de pantă, stații tehnice și stații noduri de cale ferată, în traverse noi, deoarece multe sunt deteriorate. De fapt, în toată infrastructura feroviară este urgent nevoie, fiindcă, practic, a fost abandonată după Revoluție până în prezent. Peste 4000 de poduri și podețe necesită reparații capitale, peste 90% din instalațiile cu care se asigură siguranța circulației, instalații de centralizare electrodinamică sau mecanică, instalații de bloc de linie automată, etc, au durata de exploatare depașită față de durata normală prevazută prin reglementările specifice. Și, bineînțeles, aceste lipsuri crează factori de risc suplimentari și pentru personalul feroviar care asigură siguranța circulației.

Bani au fost, dar marea lor majoritate, au fost alocați către transportul rutier, precizează Maxim Rodrigo. Din păcate, nici acolo nu se văd rezultate.

BANI PUȚINI INVESTIȚI PROST ÎN CFR ÎN 29 DE ANI

00:00

Ministerul Transporturilor a primit bani, și banii respectivi trebuiau repartizați, așa cum se face în toată Uniunea Europeană, în mod egal sau, în orice caz, mai mult la transportul feroviar decât la transportul rutier. Realitatea a fost că la CFR Călători s-au repartizat banii care au venit în proporție de până în 10%, între 7 și 10%, și restul la transportul rutier, pentru autostrăzi, drumuri, etc. Rezultatele sunt că infrastructura s-a tot deteriorat și a tot scăzut viteza de circulație a trenurilor de călători și a celor de marfă, în timp ce, rutier, nu am avansat cine știe ce cu autostrăzi și nici cu alte drumuri.

Grav este că nu s-a investit mai deloc în materialul rulant, în ultimii 20 de ani.

00:00

În materialul rulant nu s-a mai investit din 2005 până în 2017 deloc, iar pe strategia 2017 - 2030, România iarăși nu apare că va investi în material rulant motor deloc. Adică în automotoare, rame, etc. În fiecare an, investesc toate țările în material rulant, numai la noi nu se investește.

SCHIMBĂRILE DESE - CHEIA MARILOR... EȘECURI LA CFR

Am încercat să aflăm și cine e de vină pentru lipsa investițiilor de la președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

00:00

De vină sunt conducerile ineficiente ale acestei companii de-a lungul timpului, datorită dezinteresului acestor conduceri față de infrastructura feroviară, și de faptul că nu au fost folosiți oameni competenți pentru decizii importante. Și toate acestea au fost posibile pentru că miniștrii transporturilor s-au schimbat aproape în fiecare an, și fiecare ministru a schimbat directorul general de la CNCFR SA, ca să nu mai spunem că în ultimul an și jumătate am avut 3 miniștri la Transporturi. Poate toți au venit bine intenționați dar, neavând continuitate, atât pentru instrastructură cât și pentru infrastructura feroviară efectele sunt dezastruoase.

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Vara 2025
ROMANIA BUCHAREST NEW GOVERNMENT INVESTITURE VOTE
Florin Negruțiu, despre privilegiile bugetarilor și austeritatea...
andreea marin
Andreea Marin, mărturisire din vacanța în Capri: "Știu că sunt cam...
Iulia Putințeva / Profimedia
Scandal la Wimbledon. Iulia Putințeva a cerut evacuarea unui...
Pe aceeași temă
Vladimir Lipaev
Ambasadorul rus în România consideră o 'aberație' declarațiile conform cărora Moscova ar fi...
primvara la digi fm
Digi FM a dat startul primăverii cu flori, ritmuri vibrante și multă energie
Nypd,Police,Officers,On,Duty,In,Manhattan,-,New,York
Un român şi un sârb, inculpaţi în SUA cu privire la o campanie de ”swatting” de este trei ani
Nicolas Sarkozy/ Profimedia
Fostul preşedinte francez Nicolas Sarkozy a fost condamnat la un an de închisoare, într-un...
Te-ar putea interesa și
DIGI FM OFERĂ VACANȚE FARĂ SFÂRȘIT
Digi FM oferă Vacanțe fară sfârșit
avem acelasi sange
Campania „Avem Același Sânge” continuă și în luna iulie
Cartierul Roșu din Amsterdam, Red Light District
Amsterdamul lansează o campanie de descurajare a turiştilor care vin doar „să se dezlănţuie”...
avem acelasi sange
O nouă campanie la Digi24: „Avem același sânge”
Partenerii noștri
DigiSport "Arde" Interul lui Chivu! Calhanoglu a răspuns cu un mesaj-fluviu, după ce a fost atacat de Lautaro
"Arde" Interul lui Chivu! Calhanoglu a răspuns cu un mesaj-fluviu, după ce...
PeRoz Ce fac și cum arată acum surorile prințesei Diana. Una dintre ele a avut o relație scurtă cu regele Charles
Ce fac și cum arată acum surorile prințesei Diana. Una dintre ele a avut o...
Film Now James Cameron face o peliculă despre bomba atomică: "S-ar putea să fie filmul meu cu cele mai mici încasări. Nu vreau să-l fac cuminte"
James Cameron face o peliculă despre bomba atomică: "S-ar putea să fie...
Digi World 7 alimente recomandate pentru reducerea colesterolului, care sunt ușor de integrat în mesele zilnice
7 alimente recomandate pentru reducerea colesterolului, care sunt ușor de...
ProFM Actorul datorită căruia Rita Ora și-a întâlnit soțul. Artista, dezvăluiri despre relația cu copiii regizorului și fosta lui parteneră
Actorul datorită căruia Rita Ora și-a întâlnit soțul. Artista, dezvăluiri...
Digi Life O străbunică din Japonia, care a cucerit internetul cu pozele ei năstrușnice, a murit la 97 de ani. A pozat pe mătură ca Harry Potter, în costum de câine sau de zână
O străbunică din Japonia, care a cucerit internetul cu pozele ei...
Siria
Donald Trump a semnat un ordin care pune capăt programului de sancţiuni al...
Elena Udrea cu polițiști lângă ea
Elena Udrea e încă în spital și află azi dacă va fi eliberată condiționat
Ultimele știri din matinal
alexandra stan si adi istrate la matinalul digi fm
Alexandra Stan & Adi Istrate: Povestea nebună a piesei „Aerul”
haihui2 2025
„Ne-au urmărit cu camerele ascunse” – Cum a fost călătoria HaiHui în Doi în Coreea de Nord
minelli la matinal
Minelli între turnee în America și viața de mamă: Copiii îmi dau note la piesele noi
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
Ultimele știri
Illustration - Heatwave Hits Paris - Paris, France - 30 Jun 2025
Zile cu căldură extremă în Franţa. Aproape 1400 de şcoli au fost închise. Cod roşu la Paris
European,Union,Flag
Danemarca preia la 1 iulie 2025 preşedinţia rotativă a Uniunii Europene
tanar mort in serbia
Un bărbat de 28 de ani a murit la câteva minute după ce a aflat de decesul mamei sale. Cum...
U.S President Donald Trump On National Injunctions Victory, Washington, Dc, United States of America - 27 Jun 2025
Trump şi-a lansat un nou parfum inspirat din victoria sa electorală. Cât costă sticla de 100 ml