Acum la Digi FM Alice și Mocanu PEDRO CAZANOVA INVITES ANDREA - Selfish Love

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 3)

10

INVESTIȚII APROAPE DE ZERO ÎN CALEA FERATĂ

Vechimea medie a garniturilor de trenuri este de aproximativ 35 de ani, dar există şi unităţi care au o vechime de peste 60 de ani, 50% din acestea fiind încă în folosinţă. Câteva alte tipuri de trenuri, cum ar fi locomotivele diesel-electrice, locomotivele diesel şi ramele electrice au o vechime mai mare de 30 de ani, cu o rată de utilizare mai mică de 60%.

Vechimea materialului rulant duce la reducerea gradului de utilizare a acestuia. Garniturile de tren învechite sunt în general mai puţin fiabile şi necesită mai multe lucrări de întreţinere pentru a furniza servicii de o calitate similară cu cea a operării unui parc feroviar modern, ceea ce înseamnă că există un excedent în operare.

Că nu s-a mai investit în materialul rulant între 2005 și 2017 deloc, am aflat de la președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Maxim Rodrigo.

LOCOMOTIVE VECHI DE 60 DE ANI ÎNCĂ ÎN CIRCULAȚIE

00:00

"În materialul rulant nu s-a mai investit din 2005 până anul trecut deloc. La CFR Călători-de exemplu- este o lipsa foarte mare de material rulant pentru asigurarea trenurilor de călători. Din ce în ce mai multe vagoane ies din compoziția trenurilor. Deci vă dați seama că la circa 1300 de trenuri de călători... cum se asigura zilnic cu cele 700 de vagoane plus alte 200 de automotoare. Sunt multe locomotive vechi. Prea multe", mai spune Maxim Rodrigo

00:00

Majoritatea locomotivelor sunt scadente deja la reviziile mari. Sunt vechi, au o vârstă medie de 35 de ani. Pe zi ce trece se împuținează numărul lor din cauza faptului că cedează, vă dați seama... sunt unele care au chiar și 60 de ani vechime. Și încă mai merg... care ar trebui să fie undeva pe la muzeu!

Cifrele sunt confirmate și de Adrian Vlaicu. Expertul în afaceri în cadrul SNTFC CFR Călători SA este de părere că lucrurile se pot schimba. Odată modernizările făcute, materialul rulant mai poate fi folosit 15-20 de ani. Investițiile, însă, nu trebuie neglijate și trebuie să luăm modelul altor țări europene

00:00

Vechimea parcului CFR Călători - de cam 30 de ani - este o vechime medie, dar atrag atenţia că, odată cu modernizările, lucrurile se schimbă, materialul rulant devine upgradat şi va fi capabil să circule în următorii 15-20 de ani. Este evident că la CFR Călători este nevoie imperioasă de investiţii. De altfel, ţările din Europa au făcut investiţii majore în ultimii ani în partea de infrastructură, în material rulant, în operatorii naţionali de transport. Au dat material rulant acestor societăţi, le-au mărit parcul, iar parcul devenit excedentar încearcă să îl vândă.

A ȘAPTEA REȚEA FEROVIARĂ DIN UNIUNEA EUROPEANĂ

Mergem mai departe și privim către lungimea rețelei de căi ferate.

Pentru că nu au fost asigurate fonduri pentru lucrările de reparaţie curentă (RC) a infrastructurii feroviare, în ultimii ani capacitatea de circulaţie a fost diminuată, iar lungimea totală a reţelei s-a micşorat la 20.385 km în anul 2008, faţă de 21.030 km, în 2001.

În prezent, potrivit CFR Călători, rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 20.077 km de linii, fiind a şaptea rețea că mărime din Uniunea Europeană.

Rețeaua cuprinde 17.945 de poduri și podețe, 176 de tuneluri și 11.473 km terasamente.
Spre comparație, în 2008, însă, pe reţeaua naţională de căi ferate existau 18.170 poduri şi podeţe, 170 tuneluri şi 11.473 km terasamente cu lucrările de apărare, consolidare, drenare şi protecţie aferente acestora.

Potrivit Institutului National de Statistică, la 31.XII.2017, lungimea liniilor de cale ferată în exploatare electrificate era de 4030 km, reprezentând 37,4% din reţeaua de căi ferate în exploatare.

CE ȚARĂ ARE CEA MAI BUNĂ INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ?

Despre starea infrastructurii feroviare din România a scris și Octavian Udriște, consultant - Club Feroviar, în cartea sa, intitulată „Pentru o mobilitate durabilă în aglomerările urbane„.
Potrivit acestuia, „ politica greșită dusă în ultimii peste 20 de ani față de această infrastructură strategică, caracterizată prin lipsa investițiilor și a fondurilor necesare mentenantei, au condus la scăderea dramatică a atractivității sistemului feroviar, îndeosebi în transportul de călători„.

Octavian Udriște face o analiză a elementelor de infrastructură, așa cum se prezintă ele la 1 ianuarie 2018. Astfel, din cei 10,632 de km lungime exploatare, 60.7% erau scadenti la reparațiile capitale. Dezastru și la terasamente! Din 15.007, la 1 ianuarie 2018, 61.3% aveau nevoie de reparații capitale.
Așa se face că, la calitatea infrastructurii feroviare suntem codaşii Europei. Pe o scară de la 1 la 7, în care 1 înseamnă o reţea nedezvoltată şi de o calitate scăzută, iar 7 una eficientă şi extinsă, calea ferată de la noi a primit notă 2,6. Olanda, Franţa şi Finlanda au, potrivit Forumului Economic Mondial, cea mai bună infrastructură feroviară din Europa.

Campania Știrilor DIGI FM, CA SĂ ȘTII, ROMÂNIA, dedicată stării în care a ajuns infrastructura feroviară din țara noastră, continuă luni, 14 MAI, cu un nou episod.

Un material realizat de Adina Leoveanu.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
DAN T 2025
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Toamnă 2025
Deadly Gas Explosion Hits Residential Building in Bucharest, Romania
Explozie în Capitală. Care este starea victimelor internate la...
Bucharest,,Romania,-,December,30,,2015:,Image,Of,Lottery,Balls
O americancă a câştigat 100.000 de dolari la loterie după ce a jucat...
Paris,,France,-,Sep,25,2022;,The,Louvre,Glass,Pyramid
Cum au operat hoţii în jaful de la Luvru. Întreaga operaţiune a durat...
Pe aceeași temă
780x530
Campus Media TV rămâne o voce puternică în presa românească: peste 2,2 milioane de ascultători...
3 780x440
Digi FM - Sezon nou, de 10
vizual comunicat _audiente_q1_2025_770x440
Campus Media TV câștigă tot mai mult teren în preferințele ascultătorilor: Digi FM – cea mai...
primvara la digi fm
Digi FM a dat startul primăverii cu flori, ritmuri vibrante și multă energie
Te-ar putea interesa și
Vot, alegeri, scrutin, urnă, referendum
Regulile de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul...
WhatsApp Image 2024-05-30 at 18.16.12
The only way is up! Aproape 2 milioane de ascultători la nivel național pentru posturile Digi...
main primavara e in aer
Primăvara este în aer la Digi FM!
8 ani
Digi FM împlinește 8 ani împreună cu tine!
Partenerii noștri
Digi24 Adevăratele motive din spatele cererilor lui Putin de a controla Donbasul
Adevăratele motive din spatele cererilor lui Putin de a controla Donbasul
DigiSport Hansi Flick își toarnă cenușă în cap: ”Trebuie să-mi schimb comportamentul! Nu vreau ca nepoții să mă vadă așa”
Hansi Flick își toarnă cenușă în cap: ”Trebuie să-mi schimb...
PeRoz Cum s-a răzbunat o femeie pe fostul ei partener, după ce a înșelat-o cu doar două săptămâni înainte de nuntă. Povestea ei e virală
Cum s-a răzbunat o femeie pe fostul ei partener, după ce a înșelat-o cu...
Film Now Kevin Costner e istorie. Fosta lui soție s-a căsătorit cu prietenul actorului, la mai puțin de doi ani de la despărțire: „A fost magic”
Kevin Costner e istorie. Fosta lui soție s-a căsătorit cu prietenul...
Digi World Ce este provocarea virală "3x3 până la prânz", care promite mai multă energie și concentrare
Ce este provocarea virală "3x3 până la prânz", care promite mai multă...
ProFM Lavinia Pîrva, mesaj emoționant de ziua lui Ștefan Bănică Jr.: „Omul care m-a învățat să iubesc și să simt viața în toate culorile”
Lavinia Pîrva, mesaj emoționant de ziua lui Ștefan Bănică Jr.: „Omul care...
Digi Life Cel mai bun condiment pentru slăbit, potrivit nutriționiștilor. Are un gust intens și dă savoare mâncării
Cel mai bun condiment pentru slăbit, potrivit nutriționiștilor. Are un...
tren cfr
CFR Călători anunţă suspendarea circulaţiei mai multor trenuri, începând...
Ultimele știri din matinal
victor dorobantu thing
Victor Dorobanțu, „Thing” din Wednesday, invitat la Digi FM: „Rolul care mi-a schimbat viața”
anamaria vartolomei
Anamaria Vartolomei: copilăria din România, succesul în Franța și „Jaful secolului”
jo la matinal 2025
JO, despre „Iartă-mă tu”: „E o piesă pentru suflet, nu pentru topuri”
bitza matinal
Bitză: „Am pierdut timp ca să fac bani, dar nu-mi pare rău. Muzica rămâne gratis în sufletul...
Ultimele știri
Concept,Russia,Has,Cut,Off,Gas,Supplies,To,European,Countries,
Realimentarea cu gaze a consumatorilor din proximitatea blocului afectat de explozia din...
The Transalpina is the highest road in Romania, crossing the Carpathians with stunning mountain views, sharp turns, and breathtaking scenery.
Sectoare de drum de pe Transfăgărăşan şi Transalpina, închise începând de luni
Kaja Kallas/ Profimedia
Şefa diplomaţiei europene are reticenţe faţă de venirea lui Putin la Budapesta: „Ar fi...
Oana Ţoiu/ Profimedia
Oana Țoiu anunță că nu există nicio cerere privind zborul lui Vladimir Putin. Spațiul aerian...