Acum la Digi FM AYA NAKAMURA - DJADJA

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 3)

10

INVESTIȚII APROAPE DE ZERO ÎN CALEA FERATĂ

Vechimea medie a garniturilor de trenuri este de aproximativ 35 de ani, dar există şi unităţi care au o vechime de peste 60 de ani, 50% din acestea fiind încă în folosinţă. Câteva alte tipuri de trenuri, cum ar fi locomotivele diesel-electrice, locomotivele diesel şi ramele electrice au o vechime mai mare de 30 de ani, cu o rată de utilizare mai mică de 60%.

Vechimea materialului rulant duce la reducerea gradului de utilizare a acestuia. Garniturile de tren învechite sunt în general mai puţin fiabile şi necesită mai multe lucrări de întreţinere pentru a furniza servicii de o calitate similară cu cea a operării unui parc feroviar modern, ceea ce înseamnă că există un excedent în operare.

Că nu s-a mai investit în materialul rulant între 2005 și 2017 deloc, am aflat de la președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Maxim Rodrigo.

LOCOMOTIVE VECHI DE 60 DE ANI ÎNCĂ ÎN CIRCULAȚIE

00:00

"În materialul rulant nu s-a mai investit din 2005 până anul trecut deloc. La CFR Călători-de exemplu- este o lipsa foarte mare de material rulant pentru asigurarea trenurilor de călători. Din ce în ce mai multe vagoane ies din compoziția trenurilor. Deci vă dați seama că la circa 1300 de trenuri de călători... cum se asigura zilnic cu cele 700 de vagoane plus alte 200 de automotoare. Sunt multe locomotive vechi. Prea multe", mai spune Maxim Rodrigo

00:00

Majoritatea locomotivelor sunt scadente deja la reviziile mari. Sunt vechi, au o vârstă medie de 35 de ani. Pe zi ce trece se împuținează numărul lor din cauza faptului că cedează, vă dați seama... sunt unele care au chiar și 60 de ani vechime. Și încă mai merg... care ar trebui să fie undeva pe la muzeu!

Cifrele sunt confirmate și de Adrian Vlaicu. Expertul în afaceri în cadrul SNTFC CFR Călători SA este de părere că lucrurile se pot schimba. Odată modernizările făcute, materialul rulant mai poate fi folosit 15-20 de ani. Investițiile, însă, nu trebuie neglijate și trebuie să luăm modelul altor țări europene

00:00

Vechimea parcului CFR Călători - de cam 30 de ani - este o vechime medie, dar atrag atenţia că, odată cu modernizările, lucrurile se schimbă, materialul rulant devine upgradat şi va fi capabil să circule în următorii 15-20 de ani. Este evident că la CFR Călători este nevoie imperioasă de investiţii. De altfel, ţările din Europa au făcut investiţii majore în ultimii ani în partea de infrastructură, în material rulant, în operatorii naţionali de transport. Au dat material rulant acestor societăţi, le-au mărit parcul, iar parcul devenit excedentar încearcă să îl vândă.

A ȘAPTEA REȚEA FEROVIARĂ DIN UNIUNEA EUROPEANĂ

Mergem mai departe și privim către lungimea rețelei de căi ferate.

Pentru că nu au fost asigurate fonduri pentru lucrările de reparaţie curentă (RC) a infrastructurii feroviare, în ultimii ani capacitatea de circulaţie a fost diminuată, iar lungimea totală a reţelei s-a micşorat la 20.385 km în anul 2008, faţă de 21.030 km, în 2001.

În prezent, potrivit CFR Călători, rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 20.077 km de linii, fiind a şaptea rețea că mărime din Uniunea Europeană.

Rețeaua cuprinde 17.945 de poduri și podețe, 176 de tuneluri și 11.473 km terasamente.
Spre comparație, în 2008, însă, pe reţeaua naţională de căi ferate existau 18.170 poduri şi podeţe, 170 tuneluri şi 11.473 km terasamente cu lucrările de apărare, consolidare, drenare şi protecţie aferente acestora.

Potrivit Institutului National de Statistică, la 31.XII.2017, lungimea liniilor de cale ferată în exploatare electrificate era de 4030 km, reprezentând 37,4% din reţeaua de căi ferate în exploatare.

CE ȚARĂ ARE CEA MAI BUNĂ INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ?

Despre starea infrastructurii feroviare din România a scris și Octavian Udriște, consultant - Club Feroviar, în cartea sa, intitulată „Pentru o mobilitate durabilă în aglomerările urbane„.
Potrivit acestuia, „ politica greșită dusă în ultimii peste 20 de ani față de această infrastructură strategică, caracterizată prin lipsa investițiilor și a fondurilor necesare mentenantei, au condus la scăderea dramatică a atractivității sistemului feroviar, îndeosebi în transportul de călători„.

Octavian Udriște face o analiză a elementelor de infrastructură, așa cum se prezintă ele la 1 ianuarie 2018. Astfel, din cei 10,632 de km lungime exploatare, 60.7% erau scadenti la reparațiile capitale. Dezastru și la terasamente! Din 15.007, la 1 ianuarie 2018, 61.3% aveau nevoie de reparații capitale.
Așa se face că, la calitatea infrastructurii feroviare suntem codaşii Europei. Pe o scară de la 1 la 7, în care 1 înseamnă o reţea nedezvoltată şi de o calitate scăzută, iar 7 una eficientă şi extinsă, calea ferată de la noi a primit notă 2,6. Olanda, Franţa şi Finlanda au, potrivit Forumului Economic Mondial, cea mai bună infrastructură feroviară din Europa.

Campania Știrilor DIGI FM, CA SĂ ȘTII, ROMÂNIA, dedicată stării în care a ajuns infrastructura feroviară din țara noastră, continuă luni, 14 MAI, cu un nou episod.

Un material realizat de Adina Leoveanu.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Vara 2025
digifm_untold_2025
Vrăjiți de Muzică la Untold X. Digi FM e din nou in mijlocul...
UNTOLD Universe
Untold 2025: Programul complet și artiștii care vor electriza cele 7...
510527075_18011357156757690_4766898171676840438_n
We Love Music Festival revine în forță la Râmnicu Vâlcea, în 15 – 16...
Pe aceeași temă
vizual comunicat _audiente_q1_2025_770x440
Campus Media TV câștigă tot mai mult teren în preferințele ascultătorilor: Digi FM – cea mai...
primvara la digi fm
Digi FM a dat startul primăverii cu flori, ritmuri vibrante și multă energie
Vot, alegeri, scrutin, urnă, referendum
Regulile de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul...
WhatsApp Image 2024-05-30 at 18.16.12
The only way is up! Aproape 2 milioane de ascultători la nivel național pentru posturile Digi...
Te-ar putea interesa și
main primavara e in aer
Primăvara este în aer la Digi FM!
8 ani
Digi FM împlinește 8 ani împreună cu tine!
DIGI FM OFERĂ VACANȚE FARĂ SFÂRȘIT
Digi FM oferă Vacanțe fară sfârșit
Lucian Mândruță
Grila de toamnă- Ca să știi de la realizatorii Digi FM
Partenerii noștri
Digi24 Culisele acordului plănuit de Washington și Moscova privind războiul. La ce este dispus să renunțe Putin pentru bunăvoința lui Trump
Culisele acordului plănuit de Washington și Moscova privind războiul. La...
DigiSport OUT! Real Madrid i-a anunțat următoarea echipă
OUT! Real Madrid i-a anunțat următoarea echipă
PeRoz Jennifer Lopez, umilită la cumpărături în Istanbul. Paznicii nu au lăsat-o să intre într-un magazin de lux: „Nu au recunoscut-o”
Jennifer Lopez, umilită la cumpărături în Istanbul. Paznicii nu au lăsat-o...
Film Now Sharon Stone, despre celebra scenă în rochie albă, din "Basic Instinct": "M-a făcut o emblemă, dar nu mi-a adus respect"
Sharon Stone, despre celebra scenă în rochie albă, din "Basic Instinct"...
Digi World “Arma secretă” împotriva oboselii care apare după zboruri lungi. Ce recomandă un medic pentru a preveni și combate jet lag-ul
“Arma secretă” împotriva oboselii care apare după zboruri lungi. Ce...
Stirile Kanal D Cine este bărbatul de 41 de ani care a murit strivit de ATV! Părinții săi, distruși de durere la locul tragediei
Cine este bărbatul de 41 de ani care a murit strivit de ATV! Părinții săi...
ProFM Dakota Johnson, apariție provocatoare după despărțirea de Chris Martin. Ținută complet transparentă, mesaj clar pentru fostul logodnic
Dakota Johnson, apariție provocatoare după despărțirea de Chris Martin...
Digi Life O primă ediţie rară a cărţii „The Hobbit”, vândută la licitaţie cu aproape 50.000 de euro. Cum a fost descoperit volumul: „Nu-mi venea să-mi cred ochilor”
O primă ediţie rară a cărţii „The Hobbit”, vândută la licitaţie cu aproape...
Ultimele știri din matinal
bitza matinal
Bitză: „Am pierdut timp ca să fac bani, dar nu-mi pare rău. Muzica rămâne gratis în sufletul...
edsta 78aab15e-f0b1-44ca-8552-4dafea62b6ed
Edsta, românul care a cucerit America, revine în România după 24 de ani
radu jude la matinal 2025
Radu Jude, despre cum un film făcut cu un iPhone poate câștiga un Urs de Argint
alexandra stan si adi istrate la matinalul digi fm
Alexandra Stan & Adi Istrate: Povestea nebună a piesei „Aerul”
Ultimele știri
digifm.ro-n-featured image
(P) Ce șanse au FCSB, CFR și Craiova în Europa, după rezultatele din tur?
Russia, Moscow: Russian President Vladimir Putin Meets Chinese President Xi Jinping
Xi Jinping și Putin au discutat despre războiul din Ucraina. „Problemele complexe nu au...
fritz
Dominic Fritz: "Pentru coaliţie, e important să ne întoarcem la muncă pentru cetăţeni. Decizia...
Romanian,Currency:,High-resolution,Stock,Photos,Of,Lei,And,Bani,Banknotes
Preşedintele Senatului: Banii din Pilonul II sunt şi rămân în proprietatea contribuabilului