Acum la Digi FM PLAN B - She Said

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 3)

10

INVESTIȚII APROAPE DE ZERO ÎN CALEA FERATĂ

Vechimea medie a garniturilor de trenuri este de aproximativ 35 de ani, dar există şi unităţi care au o vechime de peste 60 de ani, 50% din acestea fiind încă în folosinţă. Câteva alte tipuri de trenuri, cum ar fi locomotivele diesel-electrice, locomotivele diesel şi ramele electrice au o vechime mai mare de 30 de ani, cu o rată de utilizare mai mică de 60%.

Vechimea materialului rulant duce la reducerea gradului de utilizare a acestuia. Garniturile de tren învechite sunt în general mai puţin fiabile şi necesită mai multe lucrări de întreţinere pentru a furniza servicii de o calitate similară cu cea a operării unui parc feroviar modern, ceea ce înseamnă că există un excedent în operare.

Că nu s-a mai investit în materialul rulant între 2005 și 2017 deloc, am aflat de la președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Maxim Rodrigo.

LOCOMOTIVE VECHI DE 60 DE ANI ÎNCĂ ÎN CIRCULAȚIE

00:00

"În materialul rulant nu s-a mai investit din 2005 până anul trecut deloc. La CFR Călători-de exemplu- este o lipsa foarte mare de material rulant pentru asigurarea trenurilor de călători. Din ce în ce mai multe vagoane ies din compoziția trenurilor. Deci vă dați seama că la circa 1300 de trenuri de călători... cum se asigura zilnic cu cele 700 de vagoane plus alte 200 de automotoare. Sunt multe locomotive vechi. Prea multe", mai spune Maxim Rodrigo

00:00

Majoritatea locomotivelor sunt scadente deja la reviziile mari. Sunt vechi, au o vârstă medie de 35 de ani. Pe zi ce trece se împuținează numărul lor din cauza faptului că cedează, vă dați seama... sunt unele care au chiar și 60 de ani vechime. Și încă mai merg... care ar trebui să fie undeva pe la muzeu!

Cifrele sunt confirmate și de Adrian Vlaicu. Expertul în afaceri în cadrul SNTFC CFR Călători SA este de părere că lucrurile se pot schimba. Odată modernizările făcute, materialul rulant mai poate fi folosit 15-20 de ani. Investițiile, însă, nu trebuie neglijate și trebuie să luăm modelul altor țări europene

00:00

Vechimea parcului CFR Călători - de cam 30 de ani - este o vechime medie, dar atrag atenţia că, odată cu modernizările, lucrurile se schimbă, materialul rulant devine upgradat şi va fi capabil să circule în următorii 15-20 de ani. Este evident că la CFR Călători este nevoie imperioasă de investiţii. De altfel, ţările din Europa au făcut investiţii majore în ultimii ani în partea de infrastructură, în material rulant, în operatorii naţionali de transport. Au dat material rulant acestor societăţi, le-au mărit parcul, iar parcul devenit excedentar încearcă să îl vândă.

A ȘAPTEA REȚEA FEROVIARĂ DIN UNIUNEA EUROPEANĂ

Mergem mai departe și privim către lungimea rețelei de căi ferate.

Pentru că nu au fost asigurate fonduri pentru lucrările de reparaţie curentă (RC) a infrastructurii feroviare, în ultimii ani capacitatea de circulaţie a fost diminuată, iar lungimea totală a reţelei s-a micşorat la 20.385 km în anul 2008, faţă de 21.030 km, în 2001.

În prezent, potrivit CFR Călători, rețeaua de căi ferate din România are o lungime totală de 20.077 km de linii, fiind a şaptea rețea că mărime din Uniunea Europeană.

Rețeaua cuprinde 17.945 de poduri și podețe, 176 de tuneluri și 11.473 km terasamente.
Spre comparație, în 2008, însă, pe reţeaua naţională de căi ferate existau 18.170 poduri şi podeţe, 170 tuneluri şi 11.473 km terasamente cu lucrările de apărare, consolidare, drenare şi protecţie aferente acestora.

Potrivit Institutului National de Statistică, la 31.XII.2017, lungimea liniilor de cale ferată în exploatare electrificate era de 4030 km, reprezentând 37,4% din reţeaua de căi ferate în exploatare.

CE ȚARĂ ARE CEA MAI BUNĂ INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ?

Despre starea infrastructurii feroviare din România a scris și Octavian Udriște, consultant - Club Feroviar, în cartea sa, intitulată „Pentru o mobilitate durabilă în aglomerările urbane„.
Potrivit acestuia, „ politica greșită dusă în ultimii peste 20 de ani față de această infrastructură strategică, caracterizată prin lipsa investițiilor și a fondurilor necesare mentenantei, au condus la scăderea dramatică a atractivității sistemului feroviar, îndeosebi în transportul de călători„.

Octavian Udriște face o analiză a elementelor de infrastructură, așa cum se prezintă ele la 1 ianuarie 2018. Astfel, din cei 10,632 de km lungime exploatare, 60.7% erau scadenti la reparațiile capitale. Dezastru și la terasamente! Din 15.007, la 1 ianuarie 2018, 61.3% aveau nevoie de reparații capitale.
Așa se face că, la calitatea infrastructurii feroviare suntem codaşii Europei. Pe o scară de la 1 la 7, în care 1 înseamnă o reţea nedezvoltată şi de o calitate scăzută, iar 7 una eficientă şi extinsă, calea ferată de la noi a primit notă 2,6. Olanda, Franţa şi Finlanda au, potrivit Forumului Economic Mondial, cea mai bună infrastructură feroviară din Europa.

Campania Știrilor DIGI FM, CA SĂ ȘTII, ROMÂNIA, dedicată stării în care a ajuns infrastructura feroviară din țara noastră, continuă luni, 14 MAI, cu un nou episod.

Un material realizat de Adina Leoveanu.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
DAN T 2025
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Toamnă 2025 - 9
mix maraton 2026
Maraton de muzică de Revelion 2026. Din nou, la Digi FM
bolojan invitat AUDIENTA NATIONALA
Premierul Ilie Bolojan face anunțul momentului LIVE la „Audiență...
Dmitri Peskov
Kremlinul afirmă că armistiţiul de Crăciun propus de Ucraina depinde...
Pe aceeași temă
plantare
Beatrice Ghiciov și Nono Semen, voluntari la „Pădurea DIGI”: mii de puieți plantați într-o...
780x530
Campus Media TV rămâne o voce puternică în presa românească: peste 2,2 milioane de ascultători...
3 780x440
Digi FM - Sezon nou, de 10
vizual comunicat _audiente_q1_2025_770x440
Campus Media TV câștigă tot mai mult teren în preferințele ascultătorilor: Digi FM – cea mai...
Te-ar putea interesa și
primvara la digi fm
Digi FM a dat startul primăverii cu flori, ritmuri vibrante și multă energie
Vot, alegeri, scrutin, urnă, referendum
Regulile de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul...
WhatsApp Image 2024-05-30 at 18.16.12
The only way is up! Aproape 2 milioane de ascultători la nivel național pentru posturile Digi...
main primavara e in aer
Primăvara este în aer la Digi FM!
Partenerii noștri
Digi24 Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil otrăviți. A murit și tatăl copiilor. Ancheta, foarte dificilă
Hotel din Istanbul evacuat după moartea turiștilor germani, posibil...
DigiSport Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului: "El crede că e deștept, dar e idiot!"
Becali a găsit vinovatul pentru cheltuielile nejustificate ale FCSB-ului...
PeRoz Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui Felix. Demnă și puternică, a strălucit într-o rochie elegantă
Mihaela Rădulescu, din nou în prim-plan, la 4 luni de la moartea lui...
Film Now Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat că are o "obsesie" pentru iubite cu vârsta sub 25 de ani
Femeile superbe cu care s-a iubit Leonardo DiCaprio. De ce a fost acuzat...
Digi World Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de ce unele studii spun că reduce colesterolul precum unele medicamente
Dieta Portfolio, regimul care face furori la nivel mondial. Ce este și de...
Stirile Kanal D Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2 ani. Ce s-a întâmplat, de fapt, în cabinet: "Suntem profund marcați"
Prima declarație oficială a clinicii unde a murit Sara, fetița de doar 2...
ProFM Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri a făcut după ce a recunocut că se simțea „mizerabil”
Keith Urban, declarații după despărțirea de Nicole Kidman. Ce mărturisiri...
Digi Life Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar care a ajutat la reconstruirea catedralei: "Cea mai frumoasă zi din viața mea"
Notre-Dame a găzduit prima nuntă după trei decenii. Mirele, un tâmplar...
Ultimele știri din matinal
pavel bartos site
Pavel Bartoș, în vizită la matinalul Digi FM: povești din culise, provocări amuzante și magia...
Ada Galeș
Ada Galeș, despre forma rară de cancer care i-a pus vocea în pericol: M-a ajutat faptul că...
denis motans
„Tati la pătrat” și un single nou: Denis (The Motans), la Digi FM – despre „Rămâi cu bine”...
zodier
Zodier & YUKA la matinalul Digi FM: de la „Sacou” la „Cioburi”, o poveste despre dragoste...
Ultimele știri
Rodica Stănoiu avere
Ce avere avea Rodica Stănoiu. Fosta ministră a Justiției încasa două pensii și deținea mai...
"Emily In Paris" - Season Five - Netflix Paris Premiere
Sylvie din „Emily in Paris” a făcut furori pe covorul roșu în Franța. Philippine...
Ukraine Agrees to ‘Core Terms’ of Peace Deal
Zelenski spune că Ucraina şi SUA ar putea organiza noi negocieri de pace în SUA în acest...
Gigi Becali
Gigi Becali, critici dure la adresa unui fotbalist de la FCSB: „Băi, cine are TikTok nu poate...